linda_bjork

Insight Events kursledare och partner, Linda Björck tipsar om hur du använder Linkedin på bästa sätt!

 

 

 

  • Var aktiv, men inte för aktiv
    Det här är en balansgång, om du är för aktiv så tar du upp dina vänners flöde och om du är för lite aktiv syns du knappt. Jag rekommenderar att du gör ett kvalitativt inlägg varje arbetsdag och sedan att du är aktiv i några utvalda grupper. Inlägget behöver inte vara ditt eget utan det kan vara någon annans inlägg som du delar med dig av. Så länge det är relevant och kopplat till det du arbetar med.
  • Skicka alltid personliga förfrågningar
    Det är alldeles för lätt att skicka iväg en standardförfrågan på Linkedin. Tänk på att alltid skriva ett personligt meddelande, gärna varför du vill skapa kontakt och om ni har träffats, skriv det också. Du skickar en personlig förfrågan genom att gå in på en persons profil.
  • Använd ett språk
    När du har skapat din profil så ska du använda ett språk. Blanda aldrig engelska och svenska, eller tyska för den delen, utan skapa din profil på fler språk i stället.
  • Var relevant
    Innan du gör ett inlägg, fundera på vad dina kontakter och följare kommer att ha för nytta av ditt inlägg. Om du delar en länk, skriv gärna en kort information om varför det är intressant för dina kontakter. Är ditt inlägg rätt för Linkedin eller passar det bättre i någon annan kanal?
  • Undvik reklam
    Då tänker du kanske, hur ska jag då kunna sälja mina tjänster och produkter? Jo med content marketing, innehållsmarknadsföring. Då delar du med dig av din kunskap och visar på så sätt att du är bra på det du säger att du är bra på. Det kan vara i en blogg, i LinkedIns bloggverktyg eller som ett vanligt inlägg. Ju mer du delar med dig av din kunskap desto trovärdigare blir du.
  • Låt bli att korsposta
    Att korsposta innebär att man automatiskt delar med sig av exakt samma inlägg med exakt samma text om inlägget. Det går givetvis att dela samma inlägg i flera kanaler men se till att anpassa inlägget efter varje kanal. På Linkedin ska du undvika att lägga inlägg som du lägger på Facebook eller Pinterest. Visst, du kan lägga en bild på Instagram och sedan dela samma bild på Twitter men budskapet och texten om bilden bör ändras. Något som jag ofta ser är att man delar från Instagram till Facebook eller Twitter. Det är stor skillnad mellan kanalerna och på antal hashtags som man använder. Till Facebook följer allting med, även om du har @ (taggat) en person men som kanske heter något annat på Facebook samt alla hashtags. Till Twitter blir det bara en länk till din bild på Instagram.

En fråga – Varför?
För att det är enkelt för dig och för att det skapar en aktivitet i dina kanaler? Men fundera alltid på vad dina följare och kontakter får ut av det. Anpassa varje inlägg och portionera ut dem så de hamnar på olika tider i kanalerna, anpassat efter respektive kanal. Det kräver lite mer jobb av dig men du kommer få ett bättre resultat.

Missa inte våra kurser i LinkedIn och marknadsföring i sociala medier:

Maximera LinkedIn

Marknadsföring i sociala medier