Ja, vad är att jobba agilt egentligen?

  • Att jobba agilt är att jobba med yttre och inre effektivitet. Yttre effektivitet – att göra rätt saker, inre effektivitet – att göra saker rätt.
  • Att jobba agilt är att kommunicera. Ofta och mycket. Och visuellt. Med både kund och medarbetare. Communication, communication, communication för att travestera mäklarbranschen.
  • Att jobba agilt är att ha en organisationskultur som omfamnar och stöder förändring i såväl produkter som processer. You can’t do Agile, you have to be Agile…
  • Att jobba agilt  är att prioritera, fokusera och leverera. Vad vill kunden ha? När vill kunden ha det? Hur vill kunden ha det? Och har vi en organisationsstruktur som gör att vi kan ge kunden vad den vill ha med bibehållen arbetsglädje, kreativitet och lönsamhet?

Agilt är att fokusera på kundvärde

I en intervju i DI Weekend fick Magdalena Bonde, grundare av Cell Networks under IT-eran på 90-talet, frågan: Vad hade du velat att du visste då? Svaret blev: ”Kundfokus och effektivitet går före allt annat”. Det var sant då och har blivit än mer sant idag. Kundnära utveckling av vad det än är har blivit nödvändigt för de flesta branscher. Jag har sett exempel från byggbranschen, biltillverkare, bankväsendet, media. T.o.m kommunala bostadsbolag (!). Kundfokus… Den som betalar bestämmer.

Och effektivt… Dessutom… Inga konstigheter där heller. Eller? Så resonerade Toyota redan på 40-talet: Tillverka bara det kunden vill ha när kunden vill ha det. Det är effektivt. Att stressa, jobba över, att få göra om-göra rätt är inte effektivt.

Så, om vi går från agil systemutveckling via agila metoder till ett agilt förhållningssätt – då kanske du kan hålla med om att IT-branschen inte har ensamrätt på agila metoder? För med det agila förhållningssättet så jobbar vi med täta avstämningar med både kund och team.
Med det agila förhållningssättet jobbar vi effektivt i team och lägger prestigen åt sidan. Med det agila förhållningssättet utvärderar vi ständigt vårt arbetssätt och våra produkter och förbättrar gärna bägge i en ständigt pågående förändrings-/förbättringsprocess.
Med det agila förhållningssättet förstår vi att det som skiljer den vise från den envise är att idag tänka annorlunda än i går.

Mesta möjliga kund-/användar-/brukarnytta för minsta möjliga tillverknings-/utvecklingskostnad/skattepeng – det är ett agilt förhållningssätt. Så säg mig då det företag, den organisation, den kommun, det landsting eller myndighet som inte skulle kunna förbättras med ett agilt förhållningssätt?

Hur är det? Har du och din organisation ett agilt förhållningssätt? Om inte: Testa gärna lite agila metoder. Och tro inte för en sekund att du behöver vara IT-chef, systemutvecklare eller programmerare för att kunna tillämpa. Det går lika bra om du är skräddare, restaurangchef eller sjuksköterska.

You can’t do Agile, you have to be Agile…

 

freddie

 

 

 

 

Freddie Hahn, agilcoachen

Missa inte våra kurser i agila metoder och agila team under Freddies ledning!