#motesplatshr

25 - 26 April 2017

Mötesplats HR 2017

valkommen

Dagens organisationer måste vara snabbrörliga och snabbt fånga upp och agera på signaler på förändring genom att anpassa sig. Det påverkar dig som arbetar med HR oavsett om du finns i privat eller offentlig sektor. Mötesplats HR är konferensen som visar vilka de stora förändringarna är som kan skaka om din organisation och hjälper dig att hålla takten med trenderna.

Ta del av:
• Vilka förväntningar har unga människor på sin kommande arbetsgivare?
• Utmaningar för Volvos HR-funktion i en värld av ständiga förändringar
• Vad gör ledare när de har för avsikt att leda?
• Hur får man alla medarbetare att dra åt samma håll och prestera maximalt i linje med uppsatta mål?
• Marita Bildt och Maria Rankka om förändring som en ständigt pågående del av verksamheten
• Ta del av Torsby kommuns resa till lägst sjukfrånvaro
• Rehabilitering vid stressrelaterad psykisk ohälsa
• Ta del av erfarenheter av psykisk ohälsa i arbetslivet

Mötesplats HR är det nya namnet på Personalvetardagarna. Precis som tidigare år får du lyssna till praktiska erfarenheter från dem som möter samma utmaningar som du själv. Du får också lyssna till några av de främsta forskarna, experterna och inspiratörerna inom HR. I pauserna finns möjlighet att nätverka med yrkeskollegor och talare. Den första dagen avslutas med mingel och utdelning av Magnus Söderströmpriset, Sveriges främsta HR-utmärkelse. Välj mellan två spår dag 2 utifrån de frågor du fokuserar på i ditt arbete; spår 1 Ledarskap och förändringsarbete och spår 2 Hur kan HR stödja verksamheten? Det är dags för HR att kliva fram och leda verksamheten genom oförutsägbara och föränderliga tider!

Varmt välkommen till två intensiva dagar i april!

Arrangeras av

AkademikerfSSR 2015 C CMYK

Organiseras av

logo-insight-events-sweden

Samarbetspartners

chefstidningen

Logo Ungdomsbarometern

nodLogoNewHigh

valkommen-del-two

Vad?

Konferens som dyker ner i ämnen som förändringsledning, kompetensförsörjning, talent management och psykosocial arbetsmiljö.

När?

25 – 26 april + fördjupningspass 27 april 2017

Vart?

Centrala stockholm, lokal meddelas senare

happy-clients

Besökare 2016

2016 års konferens blev en succe! På plats hade vi över 100 HR-specialister och personalansvariga från hela landet samlade för att lyssna på och mingla med några av våra främsta HR-praktiker, forskare och experter på området.

Några av förra årets nöjda besökare säger sitt!

anmalan

Anmälan

Datum för Mötesplats HR konferens är 25-26 april 2017. Anmäl dig redan idag!

PRISLISTA

Konferens Medlem i Akademikerförbundet SSR 4.990 kr
Konferens Icke medlem 5.490 kr
Konferens + fördjupningspass Medlem i Akademikerförbundet SSR 7.980 kr
Konferens + fördjupningspass Icke medlem 8.480 kr
twoseventwothree-two

Program

Tisdag 25 april




Heike Erkers, förbundsordförande, Akademikerförbundet SSR

Johan Eklund, Stardust Consulting, har lång erfarenhet som entreprenör och konsult och inom kommunikation, lärande och förändring.


• Hur blir man en attraktiv arbetsgivare i framtiden?
• Vilka förväntningar har unga människor på sig själva och sin kommande arbetsgivare?
• Finns det något framgångsrecept för att få unga medarbetare att utvecklas och trivas?

Lovisa Sterner är vice VD på analysföretaget Ungdomsbarometern


• Karriärutveckling i Försvarsmakten
• Effekter av karriärplanering
• Samarbeten med andra arbetsgivare om kompetens

Representant för Försvarsmakten



Simon Elvnäs forskning visar att det är en stor skillnad mellan att vara effektiv och effektfull och att det finns ett antal vinnande beteenden för alla ledare.
• Vad gör ledare när de har för avsikt att leda?
• Vad av allt de gör har någon form av ledande effekt? Finns det slöseri i tiden de lägger ner?
• Går detta att påverka?

Simon Elvnäs är leg. arbetsterapeut, magister i ergonomi och doktorand vid KTH.



• Hur stora omorganisationer, förvärv, försäljning av bolag och outsourcing kan ge HR en utvecklande roll inom verksamheten
• Att balansera behoven av strukturförändringar med fokus på medarbetares engagemang och kompetensutveckling
• Vikten av att bevara en vital och stark företagskultur under tider av ständig förändring

Kerstin Renard, global HR-chef, Volvo AB.


• Dagens digitala arbetstagare – vad kräver vi av nya generationens HR-lösningar?
• Gamification inom HR – ett sätt att öka motivationen hos medarbetarna

Eric Matsgård, VD för Wemore AB


• Hur får man alla medarbetare att dra åt samma håll och prestera maximalt i linje med företagets målsättningar?
• Hur kan HR gå tillväga för att bygga en högpresterarkultur i praktiken?

Lena Nordin, Global HR Director Björn Borg. Lena Nordin har tidigare haft samma roll på SATS, adidas och Peak Performance.



• Ledarskapets utmaningar…
• Vilka nya lösningar krävs när vi inför nya arbetssätt?
• Hur kan HR-chefen jobba nära ledningsgruppen med frågor som kan utveckla verksamheten?

Britt Lindqvist, utvecklingschef, Vasakronan.


• Myter om ledningsgrupper
• Ledningsgruppen i komplexa organisationer
• HR i ledningsgruppen – några kompassriktningar

Kjell Lindström är trendspanare, författare och föreläsare. Han ger sedan 2005 ut omvärldsbevakningsbrevet ”noden trender”. Han är aktuell med boken ”Den nakna Ledningsgruppen” (tillsammans med Magnus Dalsvall). 2013 erhöll Kjell Lindström ”Magnus Söderström-priset” för sina insatser för svenskt personalarbete.


• Building an Employer Brand function to harness and evolve the company’s Employer Brand while going through hyper growth.
• The strategy of defining their EVP, Seriously Playful, bringing it to life by internal and external initiatives, while battling an unknown brand and the need to more than double their employees.
• How to make sure you balance the focus across the whole employee lifecycle and getting leadership on board
• The strategy for Diversity & Inclusion, the struggles of a homogenous industry and why she does not believe in Unconscious Bias training.

Natalie Mellin has close to 10 years’ experience working in the world of Recruitment Advertising and Employer Brand. Prior to King she worked for the RPO, Alexander Mann Solutions where she built strategies for many of the largest companies in the world. And before that she studied Gender Studies and Art. She joined King in the spring of 2014 to continue to build the Employer Brand strategy, ensuring full utilization of the EVP as well as alignment with the overall business strategy. Her specialties are working with topics like Diversity & Inclusion utilizing behavioral change, employee advocacy in a digital space.




Onsdag 26 april

Välj mellan spår 1 och spår 2






Världen omkring oss förändras hela tiden. Också företag och organisationer bör ha förändring som en ständigt pågående del av sin verksamhet. Det går inte att lyckas som ledare om man inte förstår behovet av kontinuerlig förnyelse och förändring. För att nå dit krävs både mod och tålamod. Marita och Maria kommer att dela med sig av konkreta erfarenheter och lärdomar när det gäller att initiera och genomföra förändringar. Att leda är att förändra.

Marita Bildt och Maria Rankka har båda lång erfarenhet av förändringsprocesser och har arbetat både tillsammans och individuellt. Marita Bildt är senior advisor på Six Year Plan, ett företag verksamt inom affärsutveckling, och grundare av Teleopti, ett internationellt telecomföretag. Hon har tränat både individer, grupper och organisationer inom ledarskap, målstyrning och förändringsarbete.

Maria Rankka är vd för Stockholms Handelskammare, en anrik näringslivsorganisation som hon varit med och moderniserat. Hon var tidigare vd för tankesmedjan Timbro och är även kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida, där hon skriver mycket om urbanisering, digitalisering och globalisering, tre starka förändringskrafter i världen. Maria är även styrelseledamot i flera företag och organisationer.



• Företagskultur skapas uppifrån – så även förändringsvilja och engagemang
• Nya generationers krav på oss som ledare – vi är vårt ansvar
• Den verkliga innebörden av digitalisering – en analog ledningsfråga

Som pionjär inom modern Corporate Change Management arbetar Camilla Kuylenstierna och hennes bolag Futopia med att på ett pragmatiskt och nytänkande sätt hantera bolag i förändring. Alltid med affären i fokus. Och med ledningen som de viktiga och verkliga vägledarna. Camilla Kuylenstierna är grundare och delägare av The Futopia Group. Hon tilldelades priset ”Årets Ögonöppnare” av Veckans Affärer 2012 samt ”Årets Förebild” av Q80 2013. Camilla är flitig gäst i TV-soffor kring frågor som berör ansvar. The Futopia Group arbetar med modern Corporate Change Management där lång erfarenhet och gedigen kompetens genererar hög leveranshastighet med direkt implementerbara lösningar. Futopias motto är ”Presentation måndag, implementering tisdag” Alltid med fokus på affären och lösningar för framgång.


Hur går man från strategi och vision till förändrade beteenden? Det är först när medarbetarna ändrar sina beteenden som den verkliga förändringen sker. Det är sällan brist på idéer eller strategier, men de flesta organisationer sliter med att få den planerade förändringen att hända. Att få till förändringen är en fråga om fokus och tydlighet. Vad ska ändras, hur och när? Men själva framgången ligger inte bara i att rita kartan – utan det handlar om att skapa verkligt engagemang och handlingskraft i din organisation.

Mark Reznik, FranklinCovey, beskriver de grundläggande principer som styr om du kommer att lyckas med förändring eller inte och vad som krävs för att chefer och ledare ska få sina medarbetare att vilja förändras, för att de ska göra förändringsarbetet till sitt eget och för att de själva ska ta nya initiativ för att driva förändringen.



För att kunna attrahera och behålla medarbetare måste organisationer våga ta plats och ha ett tydligt syfte. Varför? Hur och Vad? är centrala frågeställningar som levandegörs genom internkommunikationen.

• ”Employee branding” – vad är det för Postkodlotteriet?
• Så levandegör Postkodlotteriet affären i internkommunikationen

Ann-Catherine Worth är kommunikationschef på Novamedia Sverige AB som driver Postkodlotteriet.


• På gång från lagstiftaren
• Nytt regelverk om whistleblowing
• Aktuella rättsfall
• Trender inom arbetsrätten
• Sociala medier – praktiska problem och lösningar

Pia Attoff, advokat, Attoff Law, har lång erfarenhet inom arbetsrätt. Hon sitter med i tidningen Lag & Avtals expertpanel och håller löpande kurser och skriver artiklar inom arbetsrätt.



• Vad innebär det att vara Chief People Officer i en bransch i snabb förändring och utveckling och att jobba mer affärsnära än en traditionell HR-chef?
• Så har vi byggt vår företagskultur

Antonia Brandberg Björk, Chief People Officer, Bambora


• Hur kommunikations- och HR-avdelningen samverkat för att ta Teracom Group genom ett förändringsarbete, drivet av det förändrade TV-landskapet
• De viktigaste faktorerna för ett framgångsrikt förändringsarbete
• När HR & Kommunikation går hand i hand kommer affären i fokus

Åsa Ragnar är ansvarig för HR, Kommunikation/Public Affairs och Strategi på Teracom/Teracom Group







• Hur kan vi attrahera, rekrytera och utveckla den kompetens vi behöver?
• Och var hittar vi dem vi söker?

Helène Sahlin, HR-direktör på Sveriges Television AB. Helène har en gedigen och långvarig erfarenhet av HR-arbetet. De senaste 19 åren har hon arbetat på SVT, varav de 10 senaste som HR-direktör. Innan dess som HR-chef på en programproducerande enhet, SVT Fiktion. Helène har också ett förflutet inom Stockholms och Helsingborgs stad, där hon haft olika befattningar inom HR- och personalområdet. Mångfald och Sverigespegling ligger henne varmt om hjärtat.



• Chefsrollen och rollteorier
• Chefsrollens utmaningar, svårigheter och möjligheter
• Chefsrollens kompass
• Chefsrollen

Najmedin Razavi, etnobotaniker och chefsutvecklare med mångårig erfarenhet i både privat och offentlig sektor.


• Vad ska en arbetsmiljöpolicy med ambitioner kring organisatorisk och social arbetsmiljö innehålla?
• Hur ska den vara utformad?



• Myter om stress och utmattning
• Att planera för återgång och gradvis trappa upp
• Viktiga ingredienser i en stressrehabilitering
• Vad kan chefen göra?
• Vanliga fällor och orsaker till bakslag
• Arbetstagarens och arbetsgivarens ansvar

Åsa Kruse är med. kand., leg. psykolog och leg. psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon är verksam som psykolog på Feelgood företagshälsovård, och har mångårig erfarenhet av att föreläsa, handleda och arbeta med stressrelaterad ohälsa.


• Hur kan arbetsgivare hantera det flexibla arbetslivet med dess för- och nackdelar?
• Vilket ansvar har arbetsgivaren?
• Vilket ansvar har arbetagaren/den enskilde?
• Vad kan HR göra för att förbättra den psykosociala arbetsmiljön?

Paneldeltagare:
Åsa Kruse, Feelgood företagshälsovård
Sussi Schipper, Hjärnkoll
Markus Furuberg, förhandlingschef, Akademikerförbundet SSR.



• Vem tar ansvar och hur?
• Se! Gör! Förebyggande arbete gör alla till vinnare.
• Våga agera utöver det arbetsrelaterade
• Sitt i båten! Tiden är din vän, för alla måste kliva ombord

Tina Bengtsson, HR-strateg personal och hälsa, Torsby kommun. Driver arbetet inom rehabiliterings- och arbetsmiljöområdet i hela organisationen. Hon brinner för att arbeta med såväl enskilda individers mående som det övergripande organisatoriska utvecklingsarbetet. Christina tänker att bra kan alltid bli bättre, fullt medveten om att resan aldrig tar slut, arbetet kommer alltid att fortsätta.


• Erfarenheter av rehabilitering efter långa sjukskrivningar
• Vad kan chefer och HR göra när någon drabbas?
• Vilka är risk- och friskfaktorerna för psykisk hälsa?
• Hur skapar vi ett hållbart arbetsliv?

Sussi Schipper berättar om sina egna erfarenheter av psykisk ohälsa i arbetslivet och om hur hon kommit tillbaka i arbete efter flera längre sjukskrivningar.



Fördjupningspass 27 april

DEN NYA DATASKYDDSFÖRORDNINGEN – FÖR HR

Den nya dataskyddsförordningen ersätter personuppgiftslagen (PuL) från och med den 25 maj 2018. Förordningen kommer att innebära en stor förändring för företag och organisationer vad gäller hantering av personuppgifter och dataskydd. Under detta pass går vi särskilt igenom vad förordningen innebär för dig som arbetar med HR-frågor.

Vi går bl.a. igenom:
• Tillämpningsområde och definitioner
• Principer för behandling av personuppgifter, samt laglig grund (särskilt om samtycke)
• Särskilda kategorier av personuppgifter
• Registrerades rättigheter och profilering
• Personuppgiftsansvarigs skyldigheter (data protection by design och default)
• Personuppgiftsbiträden och personuppgiftsbiträdens avtal
• Säkerhetsåtgärder, rapportering av säkerhetsincidenter, samt risk- och konsekvensanalyser
• Överföring av personuppgifter till tredje land
• Sanktioner
• Förhållandet till dataskyddsdirektivet och tidigare dataöverföringsavtal etc.

Fördjupningspasset leds av:

Johan Sundberg, advokat och ansvarig för advokatfirma DLA Pipers dataskyddsgrupp. Johan leder DLA Pipers svenska Dataskyddsgrupp. Han biträder ett stort antal svenska och internationella företag och organisationer t.ex. avseende kartläggningar och GAP-analyser inför den kommande Dataskyddsförordningen (GDPR), frågor om visselblåsarsystem, personuppgiftsincidenter, laglighetsfrågor, överföring av personuppgifter till tredje land, kontroller av sanktionslistor, förhandlingar och upprättande av personuppgiftsbiträdesavtal, med mera. Johan är också utsedd till externt dataskyddsombud för ett antal företag.

Johan Thörn, advokat advokatfirma DLA Piper, specialiserad på personuppgiftsfrågor. Johan är advokat i byråns arbetsrättsgrupp, där han i huvudsak biträder globala klienter med att upprätta anställningsavtal, lojalitetsfrågor och omstruktureringar. Därutöver har han omfattande erfarenhet av att biträda svenska och internationella klienter i dataskyddsfrågor, inklusive frågor om behandling av anställdas personuppgifter, bakgrundskontroller och särskilt kontroller mot sanktionslistor, upprättande av informationstexter och integritetspolicies, personuppgiftsincidenter, cookies, elektroniska signaturer, överföring av personuppgifter till tredje land och med att genomföra kartläggningar och GAP-analyser.

Hålltider:
08:45 Registrering och morgonkaffe
09:00 Fördjupningspasset inleds
10:00 Eftermiddagskaffe
11:30 Fördjupningspasset avslutas

talare

Talare

Talare under Mötesplats HR 2017

Kerstin Renard, Volvo.

Kerstin Renard

Executive Vice President Corporate Human Resources i Volvo ABs koncernledning. Kerstin Renard tilldelades 2016 Magnus Söderström-priset, Sveriges främsta HR-utmärkelse.

UTMANINGAR FÖR EN GLOBVAL HR-FUNKTION I EN VÄRLD AV STÄNDIGA FÖRÄNDINGAR
– Hur stora omorganisationer, förvärv, försäljning av bolag och outsourcing kan ge HR en utvecklande roll inom verksamheten
– Att balansera behoven av strukturförändringar med fokus på medarbetares engagemang och kompetensutveckling
– Vikten av att bibehålla en vital och stark företagskultur under tider av ständig förändring

    bild-lena-n-2010

    Lena Nordin

    Global HR Director, Björn Borg. Hon har tidigare haft samma roll på SATS, adidas och Peak Performance.

    PERFORMANCE MANAGEMENT I PRAKTIKEN
    Hur får man alla medarbetare att dra åt samma håll och prestera maximalt i linje med företagets målsättningar? Helst samtidigt som engagemanget och motivationen på arbetsplatsen ska vara på topp? Lena berättar om hur HR kan gå tillväga för att bygga en högpresterarkultur i praktiken. En kultur som präglas av engagerade medarbetare som skapar höga värden för både kunder och aktieägare.

      sponsring-utstallning

      Sponsring & Utställning

      Ställ ut på eller sponsra Mötesplats HR 2017!

      Deltagarna på konferensen arbetar med HR-frågor med befattningar som: HR-chef, HR-direktör, personalchef, HR-specialist, personalspecialist, HR-konsult, personalkonsult, lönechef, systemförvaltare HR-system, kompetensutvecklingschef, rekryteringschef, rekryteringskonsult med flera.

      För mer information kontakta:
      Christian Sjöström, utställningsansvarig
      Telefon +46 (0)8 587 662 68
      E-post christian.sjostrom@insightevents.se

      sponsorer-utstallare
      Silversponsorer
      fm_centrerad_farg
      aditro_wemore_duo


      Mer info inom kort!



      Aditro är ledande inom lösningar som automatiserar HR- och löneprocesser. Tusentals kunder anlitar Aditro för företagets omfattande utbud och innovation. Kunderna betjänas av över 800 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Estland. Efter ett halvt sekel av nordiskt ledarskap med lösningar inom HR och lön har Aditro kompetensen för att hjälpa sina kunder med att effektivisera deras löne- och HR-processer så att företagen kan koncentrera sig på sin kärnverksamhet.

      Utställare
      hogia


      Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 600 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem

      kontakt-two

      Kontakt

      Ruth Sylwan, Senior projektledare
      Insight Events Sweden
      08-587 662 15
      ruth.sylwan@insightevents.se

      Christian Sjöström, Sponsring och utställning
      Insight Events Sweden
      Tfn: 08-587 662 68
      E-post: christian.sjostrom@insightevents.se

      Thomas Goldberg, ombudsman och projektledare
      Akademikerförbundet SSR
      E-post: thomas.goldberg@akademssr.se