VINNARE AV SERVICEDESK AWARDS 2017

Servicedesk_award_vinnare2

Årets Servicedesk 2017 – Klarna

Nominering: En kundservice som trots stor tillväxt med många förändringar internt som externt har hanterat över 9,5 miljoner kundkontakter och hällt en hög kundnöjdhet hela vägen. Teamen tar alltid kundens perspektiv och jobbar hårt för att skapa värde i varje kontakt. Under året har inte bara kundnöjdheten varit hög utan teamet har skapat värde för interna avdelningar och får ofta förfrågningar om att följa med som stöd i säljprocesser. Detta team visar att kundservice inte längre är en avdelning som administrerar och hanterar sådant som ingen annan vill, snarare tvärtom. Teamet visar att kundservice är framtiden och att den upplevelse som levereras är viktigare än någonsin i en konkurrenskraftig omvärld. Klarnas kundservice är en talang och kunskapsportal för resten av företaget och bara under Q1 2017 har 20% av medarbetare gått till andra avdelningar inom bolaget.

Servicedesk_award_vinnare1

Årets Servicedesk manager 2017 – Marcus Karlsson, Kommunalförbundet ITSAM

Nominering: Marcus är en engagerad glädjespridare som alltid har nära till skratt. Han låter oss medarbetare växa och ta egna initiativ. Han ser alltid till gruppens bästa, han jobbar aktivt för att varje individ ska få känna ansvar och utvecklas samtidigt som samarbetet i gruppen ska fungera. Att motivera och inspirera är något som dagligen präglar hans arbete. Marcus är duktig på att sätta upp tydliga mål och att hitta förbättrings-områden, han lyfter sina medarbetare och bidrar till fokuserat och målinriktat arbete. Genom sin yrkesutövning, sitt sätt att vara och agera på Kommunalförbundet ITSAM så är han en förebild för oss alla. Servicegruppen, där Marcus är vår ledande hand, är ett glatt och spralligt gäng. Ibland anordnas det sparkcykelrace i korridoren och då är inte Marcus sen på att hänga på. Det är i dessa stunder hans tävlingsinstinkt gör sig påmind och Marcus är en chef som verkligen kan bjuda på sig själv. Inget är för jobbigt eller svårt för Marcus och hans dörr står alltid öppen, oavsett. Vi har honom att tacka för goda resultat och positiv laganda.

Tidigare vinnare - Servicedesk Awards

Årets Servicedesk

2016Kommunalförbundet ITSAM

Man blir alltid bra bemött av trevlig och kompetent personal hos Kommunalförbundet ITSAM. År efter år visar deras servicedeskenkät hur uppskattade de är. De har 94 % nöjdhet i kompetens, 97% nöjdhet bemötande, 84% nöjdhet i återkoppling och 93% nöjdhet kring öppettiderna. Deras Servicedesk sida har blivit allt mer levande efter att de numer även har många bra och pedagogiska guider.
2015Kuponginlösen/ClearOn
2014Ricoh i Malmö
2013Systembolaget
2012Schibsted Centralen
2011SMHI
2010DGC
2009DGC
2008Extenda
2007Ving / My Travel
2005WM-Data Bromölla
2003Fujitsu Invia
2002Vattenfall Data
2001Datex Ohmeda
2000Volvo IT, Köping
1999Ericsson Microwave Systems
1998Telia IT Services

Årets Servicedesk Manager

2016Erik Westlund, Västra Götalands Regionen

Erik Westlund har bra kontakt med 1st line vilket förankrar tankar och idéer på ett bra sätt, förtroendet för service desk manager hos oss på VGR IT har ökat efter att Erik utsetts. Han bär fanan högt och inspirerar alla till att arbeta med ständiga förbättringar - Lean, genom att påverka både på hög och låg nivå. Erik Westlund är också snäll och omtänksam Han har ett intresse av att alla mår bra och gör allt han kan för att lyckas få alla att göra det. Det går alltid att prata med Erik, hans dörr står alltid öppen.
2015Camilla Widmark, 1177 Vårdguiden
2014Daniel Wåg, Systembolaget
2013Mikael Sundkvist, Handelsbanken
2012Inger Jonasson, Karlskrona Kommun
2011DGC
2010Röda Korset
2009Qbranch
2008Högskolan i Kalmar
2007Q-bransch
2006Rusta
2005WM-Data Bromölla
2003Xor
2002Ericsson Process & application Consulting
2001Scandinavian IT Group
1999Volvo IT
1998Volvo IT Aero

Årets Servicedesk medarbetare

2016Rein Oja, Nacka kommun ServiceCenter

Rein Oja är alltid bra när han tar emot samtal från kunder. Han är saklig och tydlig; kort sagt väldigt professionell i sin yrkesroll, Det finns ingen fråga som han inte kan eller försöker svara på. Dessutom är han alltid glad och vänlig.
2015Kristin Andersson, Systembolaget
2014David Scharfstein, Bright Relation
2012Ronny Byström, Stockholms universitet
2011Riksdagsförvaltningen
2010Menigo Food Service
2009Posten
2007Posten
2005WM-Data Bromölla
2003Karolinska Institutet
2002Volvo-IT, Göteborg
2001Scandinavian IT-Group
1999Astra Production Liquid Products
1998Volvo IT AERO