Vi pratade med Jonas Deibe från Hiotlabs inför hans medverkan på SvD Insurance Summit 2019

Ni kommer ju berätta om att Framtiden är redan här – uppkopplad hemförsäkring är inte en fråga om teknik utan om affärsutveckling på eventet. Vad menar ni med det?

IoT har varit en trend sedan en tid tillbaka och 5G är runt hörnet. Det vi nu ser är att praktiska tillämpningar är kostnadseffektiva, tillförlitliga och tekniskt möjliga. Det innebär att vi med mjukvara kan vi nu erbjuda en preventionstjänst som läser av faktiska värden från tex en sensor på daglig basis eller i realtid. Dessa värden kan vi sedan processa genom algoritmer för att räkna på riskerna som det försäkrade objekt kan innefatta. Skador i köket är ökande och med hjälp av en uppkopplad vattendetektor och vattenfelsbrytare kan vi med tekniken ta bort mer än 50% sannolikhet för en kostsam vattenskada. Vår teknik är beprövad genom ett antal implementationer på riktiga kunder i riktiga hus. För att skala upp detta behöver försäkringsbolagen ändra i sina befintliga produkter så vi kan ta pengar från skadehanteringen och investera denna budget i förebyggande som ger effekt. Här anser vi att försäkringsbolagen ligger efter.

Ingen har undgått samhällsdebatten om vår klimat och att vi alla måste bidra för en förbättring. Fler människor efterfråga hållbara och klimatsmarta produkter och vi tror att försäkringsbolag är redo att skapa en försäkringsprodukt med inriktning i att förebygga skador och där premier används bl.a. för installation av teknik som gör just detta.

Berätta lite mer om vilka Hiotlabs är och er passion för att förändra världen

Vi är ett gäng som jobbat på storbolag men till slut insett att om man ska förändra på riktigt är det inte där det händer tyvärr. Men som liten har man inget legacy och kan röra sig snabbt med hjälp av tekniken. Det är detta vi lever och brinner för.

Har ni något praktiskt exempel på hur man kan skapa en kontinuerlig kommunikation med kunderna utifrån relevans och kundvärde?

Genom att kontinuerligt mäta värden från en uppkopplad sensor kan vi ge avvikelser direkt till slutkunden mobil. Vi kan också genom våra algoritmer berätta hur huset mår. Om allt är bra vilket vi inget hellre vill kan vi informera kunden att allt är bra. Vi tror också att genom tex machinelearning kan vi hitta de kunder som behöver extra hjälp/stöd och därmed ge signalerna till försäkringsbolagen att dessa kunder behöver extra kärlek. Det blir win-win för alla involverade och på sikt ett bättre och mer hållbart samhälle.

Hur ser framtiden ut för Hiotlabs – kommer ni fortsätta växa organiskt eller planerar ni att ta in riskkapital?

Vårt delmål att bevisa vår tjänst fungerar är nu uppnått. Nu handlar det om att skala upp vår tjänst och kontinuerligt förbättra vår machinelearning/AI. Antingen gör vi det med en/flera partners eller så gör vi det själva genom tex riskkapital. Vårt mål är att vara en global aktör inom de närmaste åren.