september 21, 2021 Webmaster

Samverkan mellan människor och teknik för att skapa en framgångsrik servicedesk

Arbetet med servicedesk och support är viktigare än någonsin tidigare. Runt om i landet arbetar hjältar som dagligen löser problem inom supporten. Under det senaste året har vi gått igenom en pandemi som är långt från över. Något som har påverkat oss alla på olika sätt och vi kan fortfarande bara spekulera i vilka effekterna på lång sikt blir för oss oavsett ifall vi arbetar inom den privata eller offentliga sektorn. På Servicedesk Forum 2021 kommer Frida Almgren med lång erfarenhet av kommunikation lotsa oss igenom dagarna som årets moderator och vi passade på att ställa några frågor till henne inför konferensen.

Vad ser du som moderator som mest fram emot på Servicedesk Forum nu i oktober?

Det ska bli fantastiskt att få vara med och moderera ett fysiskt event, att få möta människor och känna energin, något vi inte varit bortskämda med det senaste året.

Hur upplever du att supportfunktionen har förändrats under pandemin?

Att få rätt och snabb support i digitala kanaler har fått en ökad betydelse, vilket jag tror är något vi kommer att se fortsatt i det ”nya normala” även efter pandemin.

Vad händer nu när förhoppningsvis pandemin börjar avta och kan vi dra några viktiga lärdomar från denna period?

Jag tror det blir viktigt att alla, både individer och företag tar tid för reflektion. Vad var det som fungerade väl och som vi gärna arbetar vidare med och inom vilka områden behöver vi vässa vår kompetens?

I framtidens supportfunktion – finns det plats både för människan och tekniken tror du?

Det är en diskussion som pågått länge, inte minst kopplat till AI. Den mänskliga faktorn och det humana perspektivet kommer alltid att vara relevant, men vi måste se till att använda den inom rätt områden för att kunna erbjuda den bästa möjliga supporten.