Hur kan man möta kunden på bästa tänkbara sätt?

Frida Almgren är vd och grundare av Frida Almgren Communication och kommunikationskonsult med över 14 års erfarenhet av kommunikation och PR. Hon är aktuell som moderator på Servicedesk Forum 2019 och vi passade på att ta pulsen på henne inför konferensen.

Berätta lite om dig själv! Vem är Frida Almgren och hur ser du på service och supportfrågor?

Jag heter Frida och driver just nu mitt egna bolag, Frida Almgren Communication, där jag rådger och hjälper företag med hur de ska utveckla och bygga sitt varumärke genom kommunikativa insatser samt arbetar som moderator och konferencier. Tidigare har jag arbetat på internationell PR-byrå i Stockholm och London och kommer senast från rollen som kommunikationschef på Mastercard i Norden och Baltikum.

Ett företags varumärke byggs och formas i allt från hur vd:n beter sig och kommunicerar till kundbemötande i form av service och support, där alla delar måste samspela och spegla företagets värderingar. Kunden bör alltid vara i fokus i verksamheten, varför service och support i olika kanaler är oerhört viktigt.

Vilka är de största utmaningarna för framtidens support att kunna möta kunden på bästa tänkbara sätt?

Yngre konsumenter är uppvuxna med sociala medier där omedelbar feedback, bekräftelse och kontakt är självklart. Det innebär ofta att de har samma krav och förväntningar på hjälp och support från företag och organisationer, vilket jag tror är en utmaning för många. Det handlar om en ständig tillgänglighet som kräver resurser samt användning av smart teknik.

Hur ser du på utvecklingen framöver inom support och kundservice? – utmaningar och möjligheter?

Precis som inom många branscher och områden tror jag det handlar om att implementera och nyttja ny teknik för att driva utvecklingen framåt. Det ska bli spännande att se hur till exempel AI kommer att utveckla support och kundservice, där jag tror det finns en stor potential.