VINNARE AV SERVICEDESK AWARDS 2019

Årets Servicedesk 2019 – PwC PriceWaterhouseCoopers

Motivering:

”Ett team som genom sitt engagemang och en flertalet löpande förbättringsaktiviteter sedan sommaren 2018 vänt en negativ trend till att ha väldigt fina KPI:er. Dessutom under tider då företaget avyttrat verksamhet där parallel Service Desk sattes upp, där införande av nytt globalt system (Service Now) skedde samtidigt som ca 700 medarbetare on-boardades under ett fåtal veckor, där drift insourcades och det parallellt fanns tre ärendehanteringssystem. Dessutom finns det ett antal olika grupper som är med i utförarledet och trots detta har en leverans genomförts som totalt sett har förbättrats så avsevärt vilket påvisar att det går att göra mycket, med lite medel så länge som det är rätt team med rätt kompetenser som får uppgiften.”

Årets Servicedesk manager 2019 – Christoffer Forsell, Tieto

Motivering:

”Christoffer Forsell har jobbat sig från en otroligt duktig Servicedesk-agent till en pedagogisk och väl uppskattad Servicedesk Manager. Jag har tidigare jobbat med Christoffer i en väldigt kund-fokuserad Servicedesk med högt i tak kring lösningar och system med ett stort framgångsrikt företag som expanderar i ruskig takt. Jag hoppas denna nominering ger han ytterligare motivation att sträva för att bli ännu bättre och fortsätta hos oss på Tieto.”

Christoffer kunde inte närvara vid prisutdelningen. På bilden: Cecilia Engblom, Tieto

Årets Servicedeskmedarbetare 2019 – Marcus Nielsen, JSC IT-partner AB

Motivering:

”Marcus Nielsen är en kollega som alltid sprider glädje omkring sig och verkligen är omtänksam. Tar sig tid att hjälpa kollegor och ser till att man förstår hur och varför man gör något på ett visst vis. Utöver detta har Marcus en god arbetsmoral vilket verkligen lyser igenom på hans höga och jämna debiteringsgrad men även på ärendnekön som minskar i snabb takt när han är på jobbet.”

”Jag vill nominera Marcus Nielsen som är otroligt driven och alltid lika hjälpsam när man behöver hjälp. Utöver denna team-spelaren är han väldigt lösningsorienterad vilket bidrar till snabba svarstiden och korta väntetider för kunderna. Alltid saknad av support-teamet när han är ute på andra uppdrag vilket tyder på hans goda prestation gör skillnad.”

”Marcus har gång på gång uppvisats han sätter laget före sig själv för att lyfta support-teamet och kollegor till nya nivåer. Genom upprepade gånger hjälpa kollegor som kört fast, skjuta på sina lunchtider och hålla interna utbildningar blir han en viktig del av supporten. Utöver detta slår han ständigt de uppsatta målen för supporten och driver igenom förbättringar som upptäcks under arbetsveckorna för att bli effektivare även på sikt.”

Marcus kunde inte närvara vid prisutdelningen. På bilden: Ania Kotze och Rebecca Jernberg, JSC IT-partner AB

Tidigare vinnare - Servicedesk Awards

Årets Servicedesk

2017Klarna

En kundservice som trots stor tillväxt med många förändringar internt som externt har hanterat över 9,5 miljoner kundkontakter och hällt en hög kundnöjdhet hela vägen. Teamen tar alltid kundens perspektiv och jobbar hårt för att skapa värde i varje kontakt. Under året har inte bara kundnöjdheten varit hög utan teamet har skapat värde för interna avdelningar och får ofta förfrågningar om att följa med som stöd i säljprocesser. Detta team visar att kundservice inte längre är en avdelning som administrerar och hanterar sådant som ingen annan vill, snarare tvärtom. Teamet visar att kundservice är framtiden och att den upplevelse som levereras är viktigare än någonsin i en konkurrenskraftig omvärld. Klarnas kundservice är en talang och kunskapsportal för resten av företaget och bara under Q1 2017 har 20% av medarbetare gått till andra avdelningar inom bolaget.
2016Kommunalförbundet ITSAM

Man blir alltid bra bemött av trevlig och kompetent personal hos Kommunalförbundet ITSAM. År efter år visar deras servicedeskenkät hur uppskattade de är. De har 94 % nöjdhet i kompetens, 97% nöjdhet bemötande, 84% nöjdhet i återkoppling och 93% nöjdhet kring öppettiderna. Deras Servicedesk sida har blivit allt mer levande efter att de numer även har många bra och pedagogiska guider.
2015Kuponginlösen/ClearOn
2014Ricoh i Malmö
2013Systembolaget
2012Schibsted Centralen
2011SMHI
2010DGC
2009DGC
2008Extenda
2007Ving / My Travel
2005WM-Data Bromölla
2003Fujitsu Invia
2002Vattenfall Data
2001Datex Ohmeda
2000Volvo IT, Köping
1999Ericsson Microwave Systems
1998Telia IT Services

Årets Servicedesk Manager

2018Håkan Johansson, IT Support i Norden AB

För en väldigt god, snabb, lyhörd serviceanda önskar jag nominera Håkan Johansson på IT Support som åtets Servicedesk Manager. Håkan har både en lyhördhet och är initiativtagare för kontinuerlig utveckling och förbättring av Servicedesktjänster och processer.
2017Marcus Karlsson, Kommunalförbundet ITSAM

Marcus är en engagerad glädjespridare som alltid har nära till skratt. Han låter oss medarbetare växa och ta egna initiativ. Han ser alltid till gruppens bästa, han jobbar aktivt för att varje individ ska få känna ansvar och utvecklas samtidigt som samarbetet i gruppen ska fungera. Att motivera och inspirera är något som dagligen präglar hans arbete. Marcus är duktig på att sätta upp tydliga mål och att hitta förbättrings-områden, han lyfter sina medarbetare och bidrar till fokuserat och målinriktat arbete. Genom sin yrkesutövning, sitt sätt att vara och agera på Kommunalförbundet ITSAM så är han en förebild för oss alla. Servicegruppen, där Marcus är vår ledande hand, är ett glatt och spralligt gäng. Ibland anordnas det sparkcykelrace i korridoren och då är inte Marcus sen på att hänga på. Det är i dessa stunder hans tävlingsinstinkt gör sig påmind och Marcus är en chef som verkligen kan bjuda på sig själv. Inget är för jobbigt eller svårt för Marcus och hans dörr står alltid öppen, oavsett. Vi har honom att tacka för goda resultat och positiv laganda.
2016Erik Westlund, Västra Götalands Regionen

Erik Westlund har bra kontakt med 1st line vilket förankrar tankar och idéer på ett bra sätt, förtroendet för service desk manager hos oss på VGR IT har ökat efter att Erik utsetts. Han bär fanan högt och inspirerar alla till att arbeta med ständiga förbättringar - Lean, genom att påverka både på hög och låg nivå. Erik Westlund är också snäll och omtänksam Han har ett intresse av att alla mår bra och gör allt han kan för att lyckas få alla att göra det. Det går alltid att prata med Erik, hans dörr står alltid öppen.
2015Camilla Widmark, 1177 Vårdguiden
2014Daniel Wåg, Systembolaget
2013Mikael Sundkvist, Handelsbanken
2012Inger Jonasson, Karlskrona Kommun
2011DGC
2010Röda Korset
2009Qbranch
2008Högskolan i Kalmar
2007Q-bransch
2006Rusta
2005WM-Data Bromölla
2003Xor
2002Ericsson Process & application Consulting
2001Scandinavian IT Group
1999Volvo IT
1998Volvo IT Aero

Årets Servicedesk medarbetare

2018Lana Abdulla, IT Gården AB

Lana är en ständig solstråle, hennes enorma engagemang i kollegorna inspirerar VARJE dag. Hennes hjärta brinner för att hjälpa kunderna och servicenivån får KPIerna att slå i taket varje vecka. Hon är osjälvisk, ödmjuk och har tagit sitt team till stjärnorna.
2016Rein Oja, Nacka kommun ServiceCenter

Rein Oja är alltid bra när han tar emot samtal från kunder. Han är saklig och tydlig; kort sagt väldigt professionell i sin yrkesroll, Det finns ingen fråga som han inte kan eller försöker svara på. Dessutom är han alltid glad och vänlig.
2015Kristin Andersson, Systembolaget
2014David Scharfstein, Bright Relation
2012Ronny Byström, Stockholms universitet
2011Riksdagsförvaltningen
2010Menigo Food Service
2009Posten
2007Posten
2005WM-Data Bromölla
2003Karolinska Institutet
2002Volvo-IT, Göteborg
2001Scandinavian IT-Group
1999Astra Production Liquid Products
1998Volvo IT AERO