PROGRAM

TEMA DAG 1: TEKNIKEN I FOKUS 

08:30Registrering och morgonkaffe
09:00Moderatorn öppnar konferensen

Frida Almgren är vd och grundare av Frida Almgren Communication – kommunikationskonsult och moderator med över 15 års erfarenhet av kommunikation och PR. Hon kommer närmast från rollen som kommunikationschef på Mastercard i Norden och Baltikum där hon också satt med i ledningsgruppen.
09:10From Burnout to Brilliance: How Human-Centered AI Can Support You at Work and Beyond

• How AI can reduce overload and free up your brain to focus on what matters
• Real-world examples where AI and humans co-create better outcomes in service and support roles
• Build your personal "Bot Team" – AI companions that help you grow as a professional and human!

Karolin Ahlqvist, Human-Center AI Innovation Expert, Innovation Director, Max Matthiessen
10:00Trender inom framtidens IT-support - ny teknik påverkar framtidens IT-kompetens

Digitaliseringen är en kraft som förändrar allt, varje dag, dygnet runt. Våra arbets- och privatliv anpassar sig ständigt till nya digitala lösningar och verktyg. För att möta dessa förändringar blir en kundfokuserade IT-supportavdelning extremt viktig för att hantera avancerade system och erbjuda snabb och effektiv support när problem uppstår.

• Trender inom Enterprise & IT Service Management
• Automatisering via Machine learning - områden som behöver optimeras och automatiseras för bästa tänkbara upplevelse
• Cybersäkerhet är en viktig supportfråga i takt med ökad digitalisering
• Online-support via chat och VR (Virtual Reality)
• Generativ AI även inom framtidens IT-support


Talare meddelas inom kort
10:30Förmiddagskaffe med nätverkande
11:10Hur stöttar vi verksamheten och supportorganisationen på ett värdeskapande sätt – utmaningar och möjligheter

• Bygga samarbete med andra delar av verksamheten - en av nycklarna till att skapa en framgångsrik tredje linjen support
• Vad bör du tänka på kring eskaleringsrutiner och kunskapsbevaring?
• Säkerhetsfrågan – en alltmer aktuell fråga inom supporten
• Hur ser framtidens IT-support ut - vad blir nästa steg?

Rasmus Westberg, System Manager, Aspia
12:00Mentimeter – Interaktiv Session
12:20Lunch med nätverkande
13:30

FÖRDJUPNING INOM AI-PROMPTING


Möt Sveriges första mästare i Prompt-SM och utveckla dig själv inom promptning

Magnus Gille delar med sig av sin expertis inom promptning och avslöjar strategierna bakom sina vinnande bidrag i Sveriges första Prompt-SM. Utveckla ditt sätt att skriva promptning i ChatGPT och andra AI-assistenter som du har nytta av i din vardag eller på jobbet.

• Lär dig grunderna i praktisk promptning
• Så får du AI att leverera svar som är perfekt anpassade just för dina specifika behov

Magnus Gille, Sveriges första Svenska mästare i AI-prompting
Magnus är ingenjör med över 17 års erfarenhet från Ericsson och Scania. Han är idag
produktägare för teamet “AI Enablement” på Scania R&D. Han är också Sveriges första svenska mästaren någonsin i AI-prompting.
14:30

FÖRDJUPNING INOM CYBERSÄKERHET


Supporthjältar är säkerhetshjältar - cyberhot och intrång

• Introduktion till den komplexa världen av informationssäkerhet
• Många olika cyberhot – och nya hot utvecklas hela tiden
• Ett holistiskt och strukturerat förhållningssätt
• Första linjens försvar - tidig upptäckt innebär tidig sanering


Magnus Carling, CISO, Stena AB
15:20Eftermiddagskaffe med nätverkande
15:50

DETECT CYBERATTACKS BY THINKING LIKE A HACKER


CYBERSECURITY IN IT-SUPPORT: Demystifying the Shady World of Cybersecurity and Hackers

In-depth discussions within the group about how we can prevent cyber-attacks and how we can build up awareness in the IT-Support Team and corporation about cybersecurity.

• Using real life examples, Auke will introduce the audience to the inner workings of hacking groups
• He will show you how they pick their targets and what you can likely expect from them in cybercrimes targeting Servicedesk and Help-Desk
• How can you prepare and be proactive to prevent upcoming hacker attacks?
• Let’s dive into the secretive and dark world of real hackers!

Auke Zwaan,Founder, Cybersecurity Specialist and former Hacker, Black Swan Cyber Defense
16:50Utdelning av The IT Support Awards 2025
17:05Moderatorn avrundar konferensens första dag
17:15-18:00Avslutande nätverksmingel
18:30GEMENSAM KONFERENSMIDDAG

Fortsätt dialogen med konferensdeltagarna och knyt nya kontakter samtidigt som du njuter av god mat och dryck.

OBS! Anmälan krävs. Vi reserverar oss för att middagen kan bli fulltecknad.

TEMA DAG 2: LEDARSKAP & SJÄLVLEDARSKAPET I FOKUS

08:30Morgonkaffe och nätverkande
09:00Moderatorn Frida Almgren inleder konferensens andra dag
09:10Agilt arbete i en ServiceDesk - Västra Götalandsregionens agila resa, från start till nuläge

• Introduktion, förväntan och syfte
• Vad är agilt arbete och skillnaden mellan att vara agil och göra agilt
• Västra Götalandsregionens agila resa - från start till nuläge
• ServiceDesk - en verklighet med särskilda förutsättningar
• Utmaningar i implementering - kulturresan
• Tips och lärdomar - So far
• Avslut, sammanfattning och frågor

Micha Eklund, Sektionschef Digitalisering, Västra Götalandsregionen (VGR)
10:00Leading through uncertain times: Embrace uncertainty

In an uncertain world organisations are at a critical moment, needing to reconfigure to respond to once in a century revolution as AI, climate change and economic instability collide. What’s “always been done” doesn’t work in today’s context and will be insufficient to address future needs. As pillars at the forefront of the intelligence revolution - Leaders within IT and support organisations are especially affected, with an increased expectation to lead themselves and others through an industry transformation.

• To prepare for tomorrow; Leaders should get ready now by expanding their perspective to embrace uncertainty
• Important to take a big picture view and think exponentially about the possibilities ahead

These key mindset shifts coupled with concrete examples of the behaviours needed to lead through change can help to inspire IT and support organisation leaders to confidently step into their role in leading the transformation ahead.

Hannah Perry, Senior Manager, People and Organisation, PwC
10:50Förmiddagskaffe med nätverkande
11:30Kommunikativt ledarskap – så sparar du tid, svett och tårar inom IT-supporten

• Varför är kommunikativt ledarskap så viktigt för chefer, medarbetare och organisationer?
• Vad är en kommunikativ ledare - enligt chefer och medarbetare?
• Vilka kommunikativa strategier ger resultat i praktiken?
• Frågor och interaktiv diskussion inom gruppen

Catrin Johansson, Professor i organisationskommunikation, Mittuniversitetet & medgrundare, KIX Kommunikationsindex
Catrin är professor i organisationers kommunikation vid Mittuniversitetet och expert på kommunikativt ledarskap och förändringskommunikation. Hon har utvecklat KIX Kommunikationsindex som mäter organisationers kommunikationsmognad. Idag används resultaten från forskningsprojekten i många privata och offentliga organisationer.
12:20Lunch med nätverkande
13:30Mentimeter – Interaktiv Session
13:50Uppsala kommuns förändringsresa – små steg, stor skillnad

• Rekrytering kopplat till upplärning
• Byte av supportverktyg – utmaningar och möjligheter
• 5 processer - tågbanan
• Små justeringar, arbeta agilt
• Flextekniker
• Incidentprocessen
• Dokumentation/kunskapsartiklar
• Visionen framåt!

Marie-Louise Atterhag, Gruppchef Support på KLK IT, Uppsala kommun
14:30Eftermiddagskaffe med nätverkande
15:00Vad krävs för att bygga en lärande, hållbar och konkurrenskraftig organisation?

• Vad händer med en organisation som inte främjar självledarskap? - den tappar tempo, innovationskraft och riskerar att bli irrelevant
• Bristen på självledarskap är ett affärskritiskt hot mot organisationen
• Vikten av att få med högsta ledningen på resan för att nå framgång
• Så bygger du en organisation där kompetens tas tillvara, utveckling sker kontinuerligt och självledarskap är en självklar del av kulturen i alla led
• Vikten av att skapa sammanhang mellan affärsmål, organisatorisk kultur och mänskligt beteende som driver förändring som ger effekt på riktigt

Kija Monteil, Kanslichef, Byggbranschens yrkesnämnd (BYN)
15:50Kompetens kring känslor och behov i kundbemötande – varför är det så viktigt?

• När så många kundärenden hanteras tekniskt, blir kompetens kring känslor och mänskliga behov helt avgörande för framtidens supportmedarbetare
• Hur får jag mina medarbetare att vara trygga i att hantera missnöjda kunder och lämna negativa besked?
• Hur vårt undermedvetna styr både kund- och medarbetarnöjdhet

Jessica Livflod, ägare, The Inside Changer
16:40Moderatorn avslutar konferensen
Vi reserverar oss för eventuella programändringar