Har ni en hållbar kommunikationsstrategi och maximerar nyttan av er närvaro i sociala medier?
Det har hänt otroligt mycket bara på några få år. Utvecklingen har fullkomligt exploderat. Otaliga kommuner, landsting och myndigheter bloggar och twittrar för fullt. Kartläggningen visar att kommun- och myndighetsinformation inte behöver vara så knastertorrt som det låter. Målet är att skapa ett engagerande innehåll som medborgarna vill läsa, gilla och dela. För det krävs strukturerat arbetssätt och framgång i att få gehör för användandet av sociala medier från ledningen.
Ur programmet:
- Medborgardialog – hur maximeras nyttan för både dig och mottagaren?
- Hur skapas engagemang och hur kan kommunikationen effektiviseras med rörlig bild?
- Passar alla kanaler alla verksamheter?
- Vad är content marketing och hur gör man för att komma igång?
Det råder inte längre någon tvekan om att sociala medier utvecklats till ett stort och komplext område, där förutsättningarna förändras blixtsnabbt. Under denna konferens ges tips på tidsbesparande verktyg och smarta arbetssätt som kvalitetssäkrar er digitala kommunikation.
Varmt välkommen!
Annika Gritti
Senior projektledare
Centrum för Kunskapsutveckling
Tfn: 08 587 870 00
E-post: annika.gritti@cku.se
#ckudigi
Missa inte!
Örebro kommun, Sveriges främsta kommun på Facebook, om hur de lyckats i sitt arbete med att skapa innehåll som engagerar invånarna.
Fredrik Wass om vad som fungerar och skapar engagemang och hur det kan mätas
Huddinge kommun om medborgardialoger i sociala medier.
Gå med i vår nätverksgrupp!
Program
08:30
|
Registrering och morgonkaffe |
09:00
|
Inledning av moderator Lina Rudin
Hur hjälper sociala medier dig i din arbetsdag och hur kan omvärldsbevakning hjälpa dig att hålla koll på både din organisation och er omvärld? Lina Rudin jobbar som IT-strateg med fokus på medborgarservice. |
09:30
|
Sociala och mobila trender 2017 som du bör känna till
Den digitala utvecklingen går allt snabbare. Två av de viktigaste faktorerna i detta är att vi använder mobilen allt mer som vårt digitala nav samt att sociala medier fortsätter att spela en allt större roll i våra liv. Pontus Staunstrup går igenom de viktigaste utvecklingslinjerna under 2016 och framåt så att du kan se hur detta påverkar ditt arbete. Han kommer att ta upp såväl förändringar i våra vanor och beteenden som utvecklingen inom kanaler och teknik. Du får med dig flera konkreta tips som du kan börja arbeta med direkt efter konferensen. Pontus Staunstrup är digital strategi med fokus på content marketing, sociala medier samt digital utveckling. Han är ansvarig för digitalt innehåll och sociala medier på PostNord, samt en efterfrågad föreläsare och lärare inom områden som t.ex digital transformation och sociala medier. |
10:30
|
Förmiddagskaffe |
11:00
|
Nätverkssession
Vi använder halvtimmen åt att nätverka både digitalt och analogt. |
11:30
|
The power of story
Marknadskommunikationen genomgår stora förändringar då sätten att inhämta information har förändrats radikalt i och med digitaliseringen och vårt digitala liv i sociala medier. Detta ställer krav på kommunikationsavdelningarna som måste ta hänsyn till människors förändrade sätt att konsumera och ta till sig innehåll i digitala kanaler, man måste löpande producera värdeskapande redaktionellt innehåll som attraherar, informerar och roar målgruppen. Vad är content marketing och hur gör man för att komma igång? Under denna föreläsning lär vi dig grunderna inom content marketing och hur du tar första stegen mot att bli en ”content-guru”. Klaus-Peter Beiersdorf har jobbat med digital kommunikation sedan mitten på 90-talet då han startade sin första webbyrå i Jönköping. Sedan dess har han jobbat på ett par av landets bästa reklam- och kommunikationsbyråer, men även med PR på bland annat SVT och Svenska Spel. |
12:30
|
Lunch |
13:30
|
Att gripa tag och stanna kvar – hur Försäkringskassan arbetar med extern kommunikation
Anna Rudels kommer att prata om hur Försäkringskassan framgångsrikt balanserar mellan saklig myndighetsinformation och kommunikation som engagerar och berör. Hur kommunicerar Försäkringskassan med en befolkning som har olika behov för olika perioder i livet och hur nyttjar en av Sveriges största myndigheter de möjligheter som finns i både nya och gamla kanaler. Anna Rudels är chef för Samhällskommunikation på Försäkringskassans kommunikationsavdelning och ansvarar för myndighetens externa kommunikation. |
14:30
|
Så skapar du engagemang i sociala medier!
Örebro är den kommun i landet som skapar mest engagemang i sociala medier. Men vad är det som engagerar? Här berättar kommunikatören Linus Mattisson hur Örebro kommun har lyckats i sitt arbete med att skapa innehåll som engagerar invånarna. På riktigt. Linus Mattisson arbetar som kommunikatör med inriktning sociala medier på Örebro kommun. |
15:30
|
Eftermiddagskaffe |
16:00 |
Därför är många besökare inte automatiskt en framgång
Att skapa innehåll som engagerar i både egna och andras kanaler är inte alltid det lättaste. Många svar på vad som fungerar finns i den data besökare eller användare lämnar från sig, samtidigt som du först måste nå ut med ditt budskap för att kunna mäta effekten av det. Fredrik Wass rör sig under sin föreläsning i gränslandet mellan flera kommunikationsdiscipliner för att försöka svara på frågan ”Vad fungerar och hur mäter vi det?” Fredrik Wass, Omväldsbevakare på Sveriges tidskrifter. |
17:00-18:30
|
Sociala media mingel
Konferensdagen avslutas med ett mingel, passa på att träffa kollegor och utbyt erfarenheter med personer ifrån hela landet. Vi serverar snacks och något gott att dricka. |
Vi reserverar oss för eventuella programändringar |
08:00
|
Morgonkaffe |
08:30
|
Marknadsföring och branding i digitala kanaler
Representant från SJ |
09:15
|
Organisera webbarbetet för högre kvalitet
Utan tydliga processer och krav på det som publiceras riskerar kvaliteten på din nya fina webbplats att snabbt bli sämre. SKL har tagit fram en modell för webbarbetet som bidrar till att Tomas Johansson Haavik jobbar som webbstrateg på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. |
10:00
|
Förmiddagskaffe |
10:30
|
Skapa engagemang och effektivisera kommunikationen med rörlig bild
Mikael Hellman, ansvarig visuell kommunikation, Malmö stad. |
11:30
|
Lunch |
12:30
|
Använd webbplatsen till det den är bra på
De flesta webbplatser är bättre på att informera än kommunicera. SKL:s webbplats är inget undantag. För att ta reda på vilket jobb webbplatsen ska göra och hur den ska åstadkomma Tomas Johansson Haavik, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. |
13:15
|
Kunden i fokus – så bedriver vi kundservice på bästa sätt i sociala medier
Karin Forsell, arbetsledare tittarservice, SVT. |
14:15
|
Eftermiddagskaffe |
14:45
|
Mer engagemang med medborgardialoger i sociala medier!
Martina Nygren är konsult och fd PR-ansvarig på Huddinge kommun. Martina ansvarade för kommunens strategiska pr-arbete och samordnar pressutskick och presskontakter från samtliga av kommunens förvaltningar. |
15:45
|
Moderatorn leder en avslutande frågestund |
16:00
|
Konferensen avslutas |
Vi reserverar oss för eventuella programändringar |
Du som är webbansvarig eller webbredaktör i offentlig sektor vet vad det innebär att vara spindel i nätet. Målgruppernas önskemål blir alltmer specifika, kanalerna bara fler och verksamheten vill pumpa ut precis allting – men inte ta ansvar för
sitt innehåll.
Nu får du hjälp att vända kaos till framgångsrik och mätbar kommunikation.
Det här är en heldag om att ta kommando över digitala kanaler, bli bättre på hantverket och det dagliga jobbet. Och samtidigt höja blicken för att kunna fortsätta arbeta strategiskt med det som är viktigt – både det målgrupperna vill och det verksamheten ska uppnå.
Genom introduktioner, samtal och övningar går vi igenom hur du kan arbeta effektivt med webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev och andra kanaler. Vi kommer tillsammans att gå igenom vad som är en fungerande strategi och hur du kan arbeta med mål, mätning och uppföljning. Vi kommer också att beröra möjligheterna med öppen data och användargenererat innehåll.
Workshopen leds av:
Magnus Nilsson, Portabla Media. Magnus Nilsson arbetar som projektledare och digital strateg – eller webbstrateg som det hette innan digitala kanaler blev så mycket mer än bara en webbplats. Han är inriktad på digital strategi, konceptutveckling, webbutveckling, sociala medier för företag och organisationer
och e-postmarknadsföring. Magnus utvecklar affärsoch verksamhetsmål med webbplatser, appar och sociala medier. Efter 20 år i branschen har han både helhetssyn och ett öga för detaljer. Han har erfarenhet från både stora och små webbprojekt, ofta som projektledare.
Talare
Lina Rudin jobbar som IT-strateg med fokus på medborgarservice. Lina har erfarenhet av sociala medier från både ideell och offentlig sektor och för några år sedan startade hon Facebookgruppen Sociala medier i offentlig sektor som idag har över 5500 medlemmar. Hon har också twittrat som Sweden, fått uppmärksamhet för konsumentmakt i sociala medier och sätter gärna fokus på att offentlig sektor behöver jobba smartare och mer tillsammans.
Pontus Staunstrup är digital strategi med fokus på content marketing, sociala medier samt digital utveckling. Han är ansvarig för digitalt innehåll och sociala medier på PostNord, samt en efterfrågad föreläsare och lärare inom områden som t.ex digital transformation och sociala medier.
Klaus-Peter Beiersdorf, Bulls Content, har jobbat med digital kommunikation sedan mitten på 90-talet då han startade sin första webbyrå i Jönköping. Sedan dess har han jobbat på ett par av landets bästa reklam- och kommunikationsbyråer, men även med PR på bland annat SVT och Svenska Spel. Klaus är en digital schweizerkniv i en värld full av hammare och hans spetskompetens ligger framförallt inom storytelling, film- och textproduktion samt digitala insikter.
Anna Rudels är chef för Samhällskommunikation på Försäkringskassans kommunikationsavdelning och ansvarar för myndighetens externa kommunikation. Hon har tidigare erfarenhet från olika kommunikationstjänster i den privata sektorn, från internationella och svenska bolag.
Linus Mattisson arbetar som kommunikatör med inriktning sociala medier på Örebro kommun. Linus har en bakgrund som journalist och jobbat på flera olika tidningar, men mestadels i rollen som webbredaktör på Nerikes Allehanda.
Fredrik Wass, Omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, hämtar erfarenheter från sin tid som journalist på några av Sveriges största medier samt som innehållsstrateg och kommunikationskonsult. Han har erfarenhet från uppdrag åt flera myndigheter och kommuner samt har länge bevakat digitaliseringsfrågor, dels via sin egen blogg bisonblog.se, men också hos bland andra Dagens Nyheter, Dagens Industri och Internetworld. Fredrik blev 2015 utsedd till en av Sveriges 150 Superkommunikatörer av tidningen Resumé.
Tomas Johansson Haavik jobbar som webbstrateg på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Han har lång erfarenhet av att jobba med webb i offentlig sektor och
gillar när det är ordning och reda – både i organisationen och på webbplatsen. Tomas anser att om fler insåg att webbarbetet i mycket liknar snabbmatsbranschen, så skulle det inte vara lika frustrerande att surfa runt på allehanda webbplatser.
Mikael Hellman, ansvarig visuell kommunikation, Malmö stad. Samhällsförändringar, ny teknik och nya användarbeteenden har lett till nya sätt att kommunicera såsom kommunikation genom video och rörlig bild. Malmö stad var en av de kommuner som var tidigt ute med att använda rörlig bild i kommunikationen, redan 2009.
Karin Forsell, arbetsledare tittarservice, SVT.
Martina Nygren är konsult och fd PR-ansvarig på Huddinge kommun. Martina ansvarade för kommunens strategiska pr-arbete och samordnar pressutskick och presskontakter från samtliga av kommunens förvaltningar.
Workshopen leds av:
Magnus Nilsson, Portabla Media. Magnus Nilsson arbetar som projektledare och
digital strateg – eller webbstrateg som det hette innan digitala kanaler blev så mycket mer än bara en webbplats. Han är inriktad på digital strategi, konceptutveckling, webbutveckling, sociala medier för företag och organisationer och e-postmarknadsföring. Magnus utvecklar affärsoch verksamhetsmål med webbplatser, appar och sociala medier. Efter 20 år i branschen har han både helhetssyn och ett öga för detaljer. Han har erfarenhet från både stora och små webbprojekt, ofta som projektledare.
Sponsorskap / Utställning
Är du intresserad av sponsorskap & utställning för denna konferens?
På våra konferenser har ni möjlighet att personligen möta potentiella kunder och knyta nya affärskontakter samtidigt som ni förstärker ert företags position inom branschen.
Kontakta nedanstående person för mer information:
Sales Manager Christian Sjöström
Tfn: 08 587 662 68
E-post: christian.sjostrom@insightevents.se
Ladda ner broschyr
Konferensen tyvärr inställd! Anmälan ej möjlig.
Du kan också anmäla dig här:
E-post: info@insightevents.se
Telefon: 08 587 662 00
Prisinformation:
Alternativ
|
Boka t.o.m 12/10 | Boka fr.o.m 13/10 |
Konferens
|
7.490 kr
|
8.490 kr
|
Endast dokumentation
|
2.390 kr |
2.390 kr
|
Lokal
Kontakta oss
Projektledare: Annika Gritti
Tfn: 08 587 662 35
E-post: annika.gritti@insightevents.se