juni 10, 2016 Webmaster
Digitala medier i offentlig sektor
Anmälan!
Ladda ner broschyr!
Lägg till i kalender 10/27/2016 08:30 10/28/2016 17:00 Europe/Stockholm Digitala medier i offentlig sektor Det råder inte längre någon tvekan om att sociala medier utvecklats till ett stort och komplext område, där förutsättningarna förändras blixtsnabbt. Lokal meddelas senare MM/DD/YYYY

Har ni en hållbar kommunikationsstrategi och maximerar nyttan av er närvaro i sociala medier?

Det har hänt otroligt mycket bara på några få år. Utvecklingen har fullkomligt exploderat. Otaliga kommuner, landsting och myndigheter bloggar och twittrar för fullt. Kartläggningen visar att kommun- och myndighetsinformation inte behöver vara så knastertorrt som det låter. Målet är att skapa ett engagerande innehåll som medborgarna vill läsa, gilla och dela. För det krävs strukturerat arbetssätt och framgång i att få gehör för användandet av sociala medier från ledningen.

Ur programmet:

  • Medborgardialog – hur maximeras nyttan för både dig och mottagaren?
  • Hur skapas engagemang och hur kan kommunikationen effektiviseras med rörlig bild?
  • Passar alla kanaler alla verksamheter?
  • Vad är content marketing och hur gör man för att komma igång?

Det råder inte längre någon tvekan om att sociala medier utvecklats till ett stort och komplext område, där förutsättningarna förändras blixtsnabbt. Under denna konferens ges tips på tidsbesparande verktyg och smarta arbetssätt som kvalitetssäkrar er digitala kommunikation.

Varmt välkommen!

Annika Gritti
Senior projektledare
Centrum för Kunskapsutveckling
Tfn: 08 587 870 00
E-post: annika.gritti@cku.se

Digitala medier i offentlig sektor – OBS! Konferensen är inställd!
27-28 oktober 2016 – OBS! Konferensen är inställd!
Saturnus konferens, Stockholm
OBS! Konferensen är inställd! Anmälan tyvärr ej möjlig.

#ckudigi

Missa inte!

Örebro kommun, Sveriges främsta kommun på Facebook, om hur de lyckats i sitt arbete med att skapa innehåll som engagerar invånarna.

Fredrik Wass om vad som fungerar och skapar engagemang och hur det kan mätas

Huddinge kommun om medborgardialoger i sociala medier.

Gå med i vår nätverksgrupp!

Program

08:30
Registrering och morgonkaffe
09:00
Inledning av moderator Lina Rudin

Hur hjälper sociala medier dig i din arbetsdag och hur kan omvärldsbevakning hjälpa dig att hålla koll på både din organisation och er omvärld?

Lina Rudin jobbar som IT-strateg med fokus på medborgarservice.

09:30
Sociala och mobila trender 2017 som du bör känna till

Den digitala utvecklingen går allt snabbare. Två av de viktigaste faktorerna i detta är att vi använder mobilen allt mer som vårt digitala nav samt att sociala medier fortsätter att spela en allt större roll i våra liv. Pontus Staunstrup går igenom de viktigaste utvecklingslinjerna under 2016 och framåt så att du kan se hur detta påverkar ditt arbete. Han kommer att ta upp såväl förändringar i våra vanor och beteenden som utvecklingen inom kanaler och teknik. Du får med dig flera konkreta tips som du kan börja arbeta med direkt efter konferensen.

Pontus Staunstrup är digital strategi med fokus på content marketing, sociala medier samt digital utveckling. Han är ansvarig för digitalt innehåll och sociala medier på PostNord, samt en efterfrågad föreläsare och lärare inom områden som t.ex digital transformation och sociala medier.

10:30
Förmiddagskaffe
11:00
Nätverkssession

Vi använder halvtimmen åt att nätverka både digitalt och analogt.

11:30
The power of story

Marknadskommunikationen genomgår stora förändringar då sätten att inhämta information har förändrats radikalt i och med digitaliseringen och vårt digitala liv i sociala medier. Detta ställer krav på kommunikationsavdelningarna som måste ta hänsyn till människors förändrade sätt att konsumera och ta till sig innehåll i digitala kanaler, man måste löpande producera värdeskapande redaktionellt innehåll som attraherar, informerar och roar målgruppen. Vad är content marketing och hur gör man för att komma igång?

Under denna föreläsning lär vi dig grunderna inom content marketing och hur du tar första stegen mot att bli en ”content-guru”.

Klaus-Peter Beiersdorf har jobbat med digital kommunikation sedan mitten på 90-talet då han startade sin första webbyrå i Jönköping. Sedan dess har han jobbat på ett par av landets bästa reklam- och kommunikationsbyråer, men även med PR på bland annat SVT och Svenska Spel.

12:30
Lunch
13:30
Att gripa tag och stanna kvar – hur Försäkringskassan arbetar med extern kommunikation

Anna Rudels kommer att prata om hur Försäkringskassan framgångsrikt balanserar mellan saklig myndighetsinformation och kommunikation som engagerar och berör. Hur kommunicerar Försäkringskassan med en befolkning som har olika behov för olika perioder i livet och hur nyttjar en av Sveriges största myndigheter de möjligheter som finns i både nya och gamla kanaler.

Anna Rudels är chef för Samhällskommunikation på Försäkringskassans kommunikationsavdelning och ansvarar för myndighetens externa kommunikation.

14:30
Så skapar du engagemang i sociala medier!

Örebro är den kommun i landet som skapar mest engagemang i sociala medier. Men vad är det som engagerar? Här berättar kommunikatören Linus Mattisson hur Örebro kommun har lyckats i sitt arbete med att skapa innehåll som engagerar invånarna. På riktigt.

Linus Mattisson arbetar som kommunikatör med inriktning sociala medier på Örebro kommun.

15:30
Eftermiddagskaffe

16:00

Keynote Speaker

Därför är många besökare inte automatiskt en framgång

Att skapa innehåll som engagerar i både egna och andras kanaler är inte alltid det lättaste. Många svar på vad som fungerar finns i den data besökare eller användare lämnar från sig, samtidigt som du först måste nå ut med ditt budskap för att kunna mäta effekten av det. Fredrik Wass rör sig under sin föreläsning i gränslandet mellan flera kommunikationsdiscipliner för att försöka svara på frågan ”Vad fungerar och hur mäter vi det?”

Fredrik Wass, Omväldsbevakare på Sveriges tidskrifter.

17:00-18:30
Sociala media mingel

Konferensdagen avslutas med ett mingel, passa på att träffa kollegor och utbyt erfarenheter med personer ifrån hela landet. Vi serverar snacks och något gott att dricka.

Vi reserverar oss för eventuella programändringar

08:00
Morgonkaffe
08:30
Marknadsföring och branding i digitala kanaler

Representant från SJ

09:15
Organisera webbarbetet för högre kvalitet

Utan tydliga processer och krav på det som publiceras riskerar kvaliteten på din nya fina webbplats att snabbt bli sämre. SKL har tagit fram en modell för webbarbetet som bidrar till att
hålla skl.se någorlunda fräsch och relevant för målgrupperna. Tips och exempel på hur du kan bygga upp en hållbar och kostnadseffektiv förvaltningsorganisation, som bidrar till hög
kvalitet på sidorna.

Tomas Johansson Haavik jobbar som webbstrateg på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

10:00
Förmiddagskaffe
10:30
Skapa engagemang och effektivisera kommunikationen med rörlig bild

  • Varför ska du använda video och vilka produktioner du kan göra
  • Hur du kan organisera ditt videoarbete i en större organisation och använda rörlig bild i syfte att kommunicera effektivare och skapa engagemang
  • Hur du kan sprida materialet för att nå ut till rätt målgrupp, både intern och extern

Mikael Hellman, ansvarig visuell kommunikation, Malmö stad.

11:30
Lunch
12:30
Använd webbplatsen till det den är bra på

De flesta webbplatser är bättre på att informera än kommunicera. SKL:s webbplats är inget undantag. För att ta reda på vilket jobb webbplatsen ska göra och hur den ska åstadkomma
det på bästa sätt krävs ett gediget förarbete. Tips och exempel på hur du gör för att bygga rätt och vad som krävs för att undersöka om webbplatsen fungerar optimalt eller inte.

Tomas Johansson Haavik, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

13:15
Kunden i fokus – så bedriver vi kundservice på bästa sätt i sociala medier

Karin Forsell, arbetsledare tittarservice, SVT.

14:15
Eftermiddagskaffe
14:45
Mer engagemang med medborgardialoger i sociala medier!

  • Vikten av att anpassa innehållet och tonaliteten
  • Så maximerar du nyttan för både dig och medborgaren
  • Lär dig hantera negativa dialoger och feedback

Martina Nygren är konsult och fd PR-ansvarig på Huddinge kommun. Martina ansvarade för kommunens strategiska pr-arbete och samordnar pressutskick och presskontakter från samtliga av kommunens förvaltningar.

15:45
Moderatorn leder en avslutande frågestund
16:00
Konferensen avslutas

Vi reserverar oss för eventuella programändringar

Så lyckas du både som digital vaktmästare och strateg. OBS! Workshopen är tyvärr inställd, anmälan ej möjlig

Du som är webbansvarig eller webbredaktör i offentlig sektor vet vad det innebär att vara spindel i nätet. Målgruppernas önskemål blir alltmer specifika, kanalerna bara fler och verksamheten vill pumpa ut precis allting – men inte ta ansvar för
sitt innehåll.

Nu får du hjälp att vända kaos till framgångsrik och mätbar kommunikation.
Det här är en heldag om att ta kommando över digitala kanaler, bli bättre på hantverket och det dagliga jobbet. Och samtidigt höja blicken för att kunna fortsätta arbeta strategiskt med det som är viktigt – både det målgrupperna vill och det verksamheten ska uppnå.

Genom introduktioner, samtal och övningar går vi igenom hur du kan arbeta effektivt med webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev och andra kanaler. Vi kommer tillsammans att gå igenom vad som är en fungerande strategi och hur du kan arbeta med mål, mätning och uppföljning. Vi kommer också att beröra möjligheterna med öppen data och användargenererat innehåll.

Workshopen leds av:

Magnus Nilsson, Portabla Media. Magnus Nilsson arbetar som projektledare och digital strateg – eller webbstrateg som det hette innan digitala kanaler blev så mycket mer än bara en webbplats. Han är inriktad på digital strategi, konceptutveckling, webbutveckling, sociala medier för företag och organisationer
och e-postmarknadsföring. Magnus utvecklar affärsoch verksamhetsmål med webbplatser, appar och sociala medier. Efter 20 år i branschen har han både helhetssyn och ett öga för detaljer. Han har erfarenhet från både stora och små webbprojekt, ofta som projektledare.

Talare

Lina RudinLina Rudin jobbar som IT-strateg med fokus på medborgarservice. Lina har erfarenhet av sociala medier från både ideell och offentlig sektor och för några år sedan startade hon Facebookgruppen Sociala medier i offentlig sektor som idag har över 5500 medlemmar. Hon har också twittrat som Sweden, fått uppmärksamhet för konsumentmakt i sociala medier och sätter gärna fokus på att offentlig sektor behöver jobba smartare och mer tillsammans.

Pontus StaunstrupPontus Staunstrup är digital strategi med fokus på content marketing, sociala medier samt digital utveckling. Han är ansvarig för digitalt innehåll och sociala medier på PostNord, samt en efterfrågad föreläsare och lärare inom områden som t.ex digital transformation och sociala medier.

 

klaus-peter-beiersdorfKlaus-Peter Beiersdorf, Bulls Content, har jobbat med digital kommunikation sedan mitten på 90-talet då han startade sin första webbyrå i Jönköping. Sedan dess har han jobbat på ett par av landets bästa reklam- och kommunikationsbyråer, men även med PR på bland annat SVT och Svenska Spel. Klaus är en digital schweizerkniv i en värld full av hammare och hans spetskompetens ligger framförallt inom storytelling, film- och textproduktion samt digitala insikter.

 

Anna RudelsAnna Rudels är chef för Samhällskommunikation på Försäkringskassans kommunikationsavdelning och ansvarar för myndighetens externa kommunikation. Hon har tidigare erfarenhet från olika kommunikationstjänster i den privata sektorn, från internationella och svenska bolag.

 

Linus MattissonLinus Mattisson arbetar som kommunikatör med inriktning sociala medier på Örebro kommun. Linus har en bakgrund som journalist och jobbat på flera olika tidningar, men mestadels i rollen som webbredaktör på Nerikes Allehanda.

 

 

Fredrik Wass

Foto: Helene Grynfarb

Fredrik Wass, Omvärldsbevakare på Sveriges Tidskrifter, hämtar erfarenheter från sin tid som journalist på några av Sveriges största medier samt som innehållsstrateg och kommunikationskonsult. Han har erfarenhet från uppdrag åt flera myndigheter och kommuner samt har länge bevakat digitaliseringsfrågor, dels via sin egen blogg bisonblog.se, men också hos bland andra Dagens Nyheter, Dagens Industri och Internetworld. Fredrik blev 2015 utsedd till en av Sveriges 150 Superkommunikatörer av tidningen Resumé.

 

 

Thomas Haavik JohanssonTomas Johansson Haavik jobbar som webbstrateg på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Han har lång erfarenhet av att jobba med webb i offentlig sektor och
gillar när det är ordning och reda – både i organisationen och på webbplatsen. Tomas anser att om fler insåg att webbarbetet i mycket liknar snabbmatsbranschen, så skulle det inte vara lika frustrerande att surfa runt på allehanda webbplatser.

Mikael HellmanMikael Hellman, ansvarig visuell kommunikation, Malmö stad. Samhällsförändringar, ny teknik och nya användarbeteenden har lett till nya sätt att kommunicera såsom kommunikation genom video och rörlig bild. Malmö stad var en av de kommuner som var tidigt ute med att använda rörlig bild i kommunikationen, redan 2009.

 

karin-forssellKarin Forsell, arbetsledare tittarservice, SVT.

 

 

martina-nygrenMartina Nygren är konsult och fd PR-ansvarig på Huddinge kommun. Martina ansvarade för kommunens strategiska pr-arbete och samordnar pressutskick och presskontakter från samtliga av kommunens förvaltningar.

 

 

Workshopen leds av:
Magnus NilssonMagnus Nilsson, Portabla Media. Magnus Nilsson arbetar som projektledare och
digital strateg – eller webbstrateg som det hette innan digitala kanaler blev så mycket mer än bara en webbplats. Han är inriktad på digital strategi, konceptutveckling, webbutveckling, sociala medier för företag och organisationer och e-postmarknadsföring. Magnus utvecklar affärsoch verksamhetsmål med webbplatser, appar och sociala medier. Efter 20 år i branschen har han både helhetssyn och ett öga för detaljer. Han har erfarenhet från både stora och små webbprojekt, ofta som projektledare.

Sponsorskap / Utställning

Är du intresserad av sponsorskap & utställning för denna konferens?

På våra konferenser har ni möjlighet att personligen möta potentiella kunder och knyta nya affärskontakter samtidigt som ni förstärker ert företags position inom branschen.

Kontakta nedanstående person för mer information:

Sales Manager Christian Sjöström
Tfn: 08 587 662 68
E-post: christian.sjostrom@insightevents.se

Ladda ner broschyr

Konferensen tyvärr inställd! Anmälan ej möjlig.

Gå till anmälan! (öppnas i nytt fönster)

Du kan också anmäla dig här:
E-post: info@insightevents.se
Telefon: 08 587 662 00

Prisinformation:

Alternativ
Boka t.o.m 12/10 Boka fr.o.m 13/10
Konferens
7.490 kr
8.490 kr
Endast dokumentation
2.390 kr
2.390 kr

Lokal

Kontakta oss

Projektledare: Annika Gritti
Tfn: 08 587 662 35
E-post: annika.gritti@insightevents.se

Vill du att vi kontaktar dig?