Vad är det som egentligen gäller med utfasningen av urladdningslampor? Henrik Gidlund arbetar som specialist, underhåll på Trafikverket. Han har mångårig erfarenhet som teknikspecialist och projektledare inom området och är aktuell som talare på Gatubelysningsforum 2025. På konferensen i Stockholm den 25-26 september kommer Henrik att presentera alternativ för att ersätta urladdningslampor i belysningsanläggningarna. Han kommer att dela med sig av erfarenheterna så här långt, Trafikverkets strategi för utfasningen samt vilka fallgropar man ska undvika.
Henrik, du arbetar som specialist, underhåll på Trafikverket. Kan du berätta lite om dig själv och din roll?
Jag fungerar som stöd kring vägbelysning för hela Trafikverket, men jobbar lite extra med våra projektledare som har hand om underhållskontrakten.
Vi är en grupp på 3 personer på underhåll som håller på med regelverket för belysning, vi håller koll på sånt som kan påverka oss och vår anläggning och försöker sprida kunskapen både inom och utom organisationen.
Vad kommer du att prata om på Gatubelysningsforum 2025?
Jag har tittat närmare på vilka alternativ vi har när det gäller att ersätta urladdningslampor i belysningsanläggningarna och tänkte dela med mig om erfarenheterna så här långt.
Vad är det egentligen som gäller med utfasningen och vilka platser berörs?
Urladdningsljuskällor innehåller små mängder kvicksilver som är förbjudet i EU. Det finns ett undantag för de lampor som används i utomhusbelysning, men det tar slut 2027 och kommer troligtvis inte att förlängas. När undantaget försvinner blir det förbjudet att tillverka och sälja lamporna, man får fortfarande använde de man redan köpt och sälja ut de lager som finns. Men de kommer bli allt svårare att få tag på.
De vanligaste urladdningsljuskällorna är högtrycksnatriumlampa (gult ljus) och keramisk metallhalogenlampa (vitt ljus). De sitter i många armaturer för väg- gata och parkbelysning, men också tak och väggarmaturer nära fastigheter. Totalt kan det röra sig om 2 till 2,5 miljoner lampor som ska fasas ut.
Vad har Trafikverket för strategi kring utfasningen?
Det återkommer jag till i detalj på föreläsningen, så det får bli en cliffhanger till Gatubelysningsforum. Men det handlar i huvudsak om att öka antalet armaturbyten
Vilka krav ska man hålla koll på när man byter belysning? Vilka fallgropar ska man undvika?
Förutom att byta armatur kan man sätta i ersättningslampor eller använda någon form av renoveringssats till LED. När man bygger om armaturen ändras ansvarsförhållandet för att armaturen är säker för användning.
Det kan också bli förändringar på hur ljuset kommer ut ur armaturen, risken är att det blir för lite ljus och att det hamnar fel och inte längre ger fullgod kvalitet.