Den 20-21 mars är det dags för årets mötesplats för dig som arbetar med administration i högre utbildning. Dagarna kommer fokusera på administratörens framtida roll, effektivare verktyg och samarbete och under dessa två dagar kommer Maria guida oss igenom programmet som moderator. Hon kommer även hålla ett specifikt pass och prata om hur du kan utveckla din administration.
Berätta, vem är du?
Jag har arbetat på LiU sedan 2009 i olika roller inom verksamhetsstöd.
Mitt intresse för struktur, samarbete, arbetsmiljö och arbetsgemenskap gör att jag ser en utmaning och personlig utveckling i att verka inom en miljö där framstående forskning ger samarbete med internationella aktörer.
Nu är det snart dags för konferensen, vad ser du mest fram emot?
Att möta kollegor från olika lärosäten och utbyta erfarenheter.
Förutom att vara moderator håller du en föreläsning om att skapa en effektiv och nytänkande organisation – kan du ge oss en liten hint om den?
Team-building, hur kan man hitta samarbetsvägar, gemensamma mål, arbeta med rutinbeskrivningar på olika processer, kommunikation internt inom gruppen och ut i verksamheten.
Vilken är den största lärdomar tar du med dig från ert arbete kring det?
Att se den större bilden och utmaningen att förmedla den till verksamheten. Dvs det var och en gör i en process ska vara den rakaste vägen mot målet 😊
Och avslutningsvis – Vilken/vilka är de största utmaningarna som du ser i yrket framöver?
Digitalisering och dess snabba utveckling med AI. Vad innebär det för administration inom universitet och högskola och samtidigt hur kompetensutvecklar vi medarbetare för att kunna möta upp framtidens behov.
Möt Maria på årets konferens, Administratör i högre utbildning den 20-21 mars!