AI och universitetsvärlden – var står vi nu efter två år med generativa AI hjälpmedel?
Det har nu gått två år sedan Chat GPT lanserades och hela universitetsvärlden stod inför en stor förändring i hur man examinerar sina studenter. Utvecklingen har gått fort och det kommer ständigt nya uppdateringar och funktioner.
Låt oss ta en tillbakablick – har den stora förändringen kommit som alla pratade om?
• AI uppfattas inte längre som ett hot och de flesta lärosäten tittar på hur man kan inkorporera AI i undervisning och examinationer. AI blir ett allt viktigare hjälpmedel för både studenter och lärare. Kan vi tappa vissa förmågor som det egna personliga akademiska skrivandet när vi får tillgång till generativ AI?
• Hur tydlig är man i kommunikationen med studenterna om vad som är ok och inte ok med AI och andra digitala hjälpmedel? Vad är fusk enligt studenter? Hur upplever studenter själva situationen med AI?
• Uppfyller universitet de digitala krav som studenterna har på sig på den framtida arbetsmarknaden? Är kursformerna anpassade till detta?
• Hur kan man rättssäkra sina examinationer kopplat till AI?
Dessa frågeställningar kommer vara årets fokus på den självklara mötesplatsen för undervisande universitetslärare. Kom och lyssna på de mest framstående forskarna i Sverige inom AI och examinationsområdet. Flera av de största universiteten är representerade. Ta del av en spännande paneldebatt om AI och framtidens påverkan på högre utbildning
Vi är mycket glada över att kunna presentera följande föreläsare:
• Arnold Pears från KTH som kommer tala om trender, fördelar och risker vid användning av AI inom högre utbildningssektorn. Han presenterar också ett spännande projekt på KTH om hur man kan använda AI inom olika utbildningsområden
• Ta även del av Erik Månsson och Valérie M. Saintot workshop: ”Exploring the possible impact of AI on classroom ethics and democracy” där du får diskutera och reflektera över hur digitaliseringen påverkar studenternas olika kompetenser, vilka förstärks och vilka glöms bort
• Peter Parnes är tillbaka igen med ett intressant pass om ”Integrering av AI i högre utbildning: från undervisning till examination”. Han kommer bland annat ta en titt på framtida trender och visioner för AI:s roll i högre utbildning
• De mycket uppskattade föreläsarna Jonathan Wedman och Marcus Strömbäck Hjärne kommer att lyfta frågan om AI och examination ett år senare – var är vi nu? De kommer att ta upp vad kan och inte kan AI göra i dagsläget? Vad kan man som lärare förvänta sig se bland sina studenters uppgifter och examinationer som kan vara AI genererat? Vilka fallgropar vill man undvika?
• Charlotte Larsson Hanning och Eva Fluur Jonson som är student- och doktorandombud, från Göteborgs universitets studentkårer, GUS kommer att ta upp frågan om vad är vilseledande ur både lärare och studenters perspektiv
• Sist men inte minst vill jag rekommendera föreläsningen av Niklas Odelberg som är utredare och projektledare på Universitetskanslersämbetet. Han kommer prata om förändringar på arbetsmarknaden och framtidens kompetensbehov
Varmt välkomna till årets viktigaste konferens om AI och examinationer i högre utbildning.
Sara Hjertstedt
Projektledare
Centrum för kunskapsutveckling
#EXAMINATIONIHÖGREUTBILDNING
Program
08:20 | Registrering och morgonkaffe |
08:50 | Moderatorn inleder konferensen |
09:00 | Artificiell intelligens och högskolans utbildningsutbud • Förändringar på arbetsmarknaden och framtidens kompetensbehov • Lärosätenas förutsättningar till anpassningar av utbildningsutbudet • Rollfördelning i det eftergymnasiala utbildningssystemet Niklas Odelberg, utredare och projektledare, Universitetskanslersämbetet, UKÄ |
09:55 | Vilseledande vid examination – studenters användande av otillåtna hjälpmedel och AI • Vad innebär ett vilseledande? • Varför vilseleder studenter? • Hur kan akademin förhindra vilseledande? Charlotte Larsson Hanning, student- och doktorandombud, Göteborgs universitets studentkårer, GUS Eva Fluur Jonson, student- och doktorandombud, Göteborgs universitets studentkårer, GUS |
10:55 | Förmiddagsfika och nätverkande |
11:25 | AI och examination ett år senare – var är vi nu? Sedan AI gjorde textproduktion lättillgänglig för allmänheten 2022 har det ställt delvis nya krav på hur lärandemål i högre studier kan och bör examineras med bibehållen rättssäkerhet. Under det senaste året har AI-utveckling tagit fortsatt stora kliv framåt så i det här föredraget går vi igenom vad som hänt sedan sist och var vi står nu gällande AI och examination. • Målet är att utifrån lärarrollen i högre studier presentera en uppdaterad lägesrapport med konkreta exempel på vad AI kan och inte kan göra i examinationssammanhang • Både övervakad och icke-övervakad examination berörs och dessutom presenteras tips att beakta och fallgropar att undvika Jonathan Wedman, PhD, lektor, Umeå universitet |
12:20 | Lunch och nätverkande |
13:30 | PANELDISKUSSION Hur kan man kommunicera med studenterna runt förväntningar på AI, examinationer och framtida arbetsmarknad? Eva Fluur Jonson, student- och doktorandombud, Göteborgs universitets studentkårer, GUS Niklas Odelberg, utredare och projektledare, Universitetskanslersämbetet, UKÄ Erik Månsson, Senior Lecturer, Project Management & Leadership, Certified Coach, Karlstad Business School |
14:15 | Exploring the possible impact of AI on classroom ethics and democracy • Modern classrooms are expected to be interactive, with active participation by teachers and students. The Internet has already lowered the threshold for accessing and mobilising knowledge • Generative AI is revolutionising the way content is textually generated on the move, combining multiple sources in record time. It creates challenges in terms of rethinking the moral, ethical and legal standards applicable to the output of professors and students • For classroom democracy to remain a key component in the new technological era, all stakeholders may need to reassess their personal and collective stances on how they claim ownership of intellectual output • AI in classrooms necessitates re-evaluating moral, ethical, and legal standards • Maintaining classroom democracy in the technological era requires individuals to reassess their views on intellectual ownership Dr. Valérie M. Saintot, LL.M. Adjunct Professor, Lawyer and Mindfulness Teacher, Gloucestershire Business School (UK); SKEMA Business School, France Erik Månsson, Senior Lecturer, Project Management & Leadership, Certified Coach, Karlstad Business School |
15:00 | Eftermiddagsfika och nätverkande |
15:30 | WORKSHOP Exploring the possible impact of AI on classroom ethics and democracy The workshop will build on solving ethical dilemmas in education from two perspectives: students and teachers. Workshops will include exercises to explore and address ethical dilemmas, highlighting the diversity of ethical perspectives within groups • It will focus on concrete challenges that combine different technologies and ethical considerations: the use of a video camera for online teaching; the recording of class interactions for replay; the use of insights shared during class; lecturer feedback on recordings; interactivity and privacy, etc. • A key challenge is to recognize how diverse needs and interests are and how unclear we are about our own needs and preferences • Identifying and reflecting on these dilemmas will bring all stakeholders in contact with the key issues to consider when faced with them. Innovation should not be hindered, but humanistic considerations cannot be ignored Dr. Valérie M. Saintot, LL.M. Adjunct Professor, Lawyer and Mindfulness Teacher, Gloucestershire Business School (UK); SKEMA Business School, France Erik Månsson, Senior Lecturer, Project Management & Leadership, Certified Coach, Karlstad Business School |
16:15 | Möjligheten att utforma interaktiva och kreativa lärandemiljöer som skapar lust att delta och trygghet inför examinationer • FOMO (Fear of missing out) instead of FOFU (Fear of fucking up). Lasse Magnell, adjunkt och doktorand, Handelshögskolan - Karlstads universitet. |
17:00 | Moderatorn avslutar den första konferensdagen |
17:10 | Nätverksmingel med dryck och tilltugg |
08:00 | Morgonkaffe och nätverkande |
08:15 | DEL1: Vad händer nu med AI och högre utbildning? • Trender, fördelar och risker vid användning av AI inom högre utbildningssektorn • Strategier för användning av AI i utbildning och forskarutbildning, verktyg och pedagogiska implikationer • Exempel på AI i högre utbildning – case från KTH Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid institutionen för lärande, KTH Arnold Pears utforskar framtidens möjligheter och utmaningar i en värld där AI har definitivt kommit |
09:15 | DEL 2: Exempel på AI projekt på gång! Hur kan man tänka kring AI, exempel från programmet "framtidens utbildning” på KTH • Trender, fördelar och risker vid användning av AI inom högre utbildningssektorn • Strategier för användning av AI i utbildning och forskarutbildning, verktyg och pedagogiska implikationer • Exempel på AI i högre utbildning – case från KTH Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid institutionen för lärande, KTH |
10:15 | Förmiddagsfika och nätverkande |
10:45 | Hur påverkar AI examinationer? • Varför examinationer? • Varför fuskar studenter? • Är det fusk att använda AI? Erik Winerö, lärare och doktorand, Göteborgs universitet |
11:40 | Lunch och nätverkande |
12:50 | Duggor och löpande examination – nyttan och mervärdet av utspridda examinationstillfällen • I det här föredraget berörs några varianter av kursupplägg med utspridda examinationer, så kallade duggor och löpande examination • Olika användningsområden presenteras tillsammans med tankar och reflektioner om deras pedagogiska nytta och mervärde, samt potentiella risker • Målet är att visa upp en spännande verktygslåda av möjligheter för den som vill tänka i nya banor gällande sin examinationspraktik Jonathan Wedman, PhD, lektor, Umeå universitet |
13:45 | DEL1: Integrering av AI i högre utbildning: från undervisning till examination • AI-baserade verktyg för pedagogisk utveckling – hur AI kan användas för att förbättra undervisningsmetoder och anpassa lärandet efter individuella behov • Exempel på AI-användning i undervisningen, både för lärare och studenter • Examination och AI: möjligheter och utmaningar – utforskning av AI som en del av examinationen i högre utbildning Peter Parnes, professor, Luleå tekniska universitet |
14:45 | Eftermiddagskaffe och nätverkande |
15:15 | DEL 2: Integrering av AI i högre utbildning: från undervisning till examination • Diskussion om rättvisa, transparens och tillförlitlighet i AI-baserade examinationssystem • Framtidens utbildning: etiska och pedagogiska perspektiv på AI • Etiska överväganden och utmaningar vid användning av AI i utbildningskontexter • Framtida trender och visioner för AI:s roll i högre utbildning Peter Parnes, professor, Luleå tekniska universitet |
16:05 | PANELDISKUSSION AI och framtidens påverkan på högre utbildning Peter Parnes, professor, Luleå tekniska universitet Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid institutionen för lärande, KTH |
16:50 | Konferensen avslutas |
Talare

Arnold Pears
Kungliga Tekniska högskolan KTH

Charlotte Larsson Hanning
Göteborgs universitets studentkårer, GUS

Dr. Valérie M. Saintot
Gloucestershire, Business School (UK); SKEMA Business School, France

Erik Månsson
Karlstad Business School

Eva Fluur Jonson
Göteborgs universitets studentkårer, GUS

Jonathan Wedman
Umeå universitet

Marcus Strömbäck
Hjärne, Luleå tekniska universitet

Miriam Ben Hadj Ali
Regeringskansliet

Niklas Odelberg
Universitetskanslersämbetet, UKÄ

Peter Parnes
Luleå tekniska universitet
Sponsorskap / Utställning
Är du intresserad av sponsorskap & utställning för denna konferens?
På våra konferenser har ni möjlighet att personligen möta potentiella kunder och knyta nya affärskontakter samtidigt som ni förstärker ert företags position inom branschen.
Kontakta nedanstående person för mer information:
Roland Behrendt
Utställning/sponsorskap
+46 (0)8 587 662 77
roland.behrendt@insightevents.se
Ladda ner broschyr
Anmälan
För grupprabatt kontakta: magnus.sjolander@insightevents.se
Du kan också anmäla dig genom att ringa oss på 08 587 662 00 eller maila oss på info@insightevents.se
Prislista (exkl. moms) | Boka t.o.m 5/10 | Boka t.o.m 3/11 | Boka fr.o.m 4/11 |
Konferens | 6.890 kr | 7.490 kr | 7.990 kr |
Lokal
Kontakta oss
Sara Hjertstedt
Projektledare
Tfn: 0769465010
E-post: Sara.hjertstedt@insightevents.se
Magnus Sjölander
Deltagarplats
Tfn: +46 (0) 858766214
E-post: magnus.sjolander@insightevents.se
Roland Behrendt
Utställning/sponsorskap
Tfn: +46 (0)8 587 662 77
E-post: roland.behrendt@insightevents.se