november 24, 2015 Webmaster

Administratör i
högre utbildning

Konferens | 9 - 10 april 2025 | Stockholm

Administratören – den ständigt föränderliga rollen

Det är en spännande tid för administratören, rollen är under ständig förändring med en stor påverkan av digitaliseringen som sker på lärosätena runt om i landet. Rollen som spindel i nätet kan medföra flera utmaningar och svårigheter – Något som bland andra Nathalie Jangnäs från Högskolan Dalarna samt moderator Maria Hugo-Lindén från Linköpings universitet belyser.

Till ytterligare viktiga ämnen hör konflikthantering och svåra arbetssituationer. Malin Björk, skyddsombud och facklig representant för Fackförbundet ST kommer att ge oss svar på hur vi bäst kan hantera detta. Under dagarna får ni även ta del av det praktiska inslaget om Ladok med våra experter Klara och Moa från Ladokkonseriet och Ladok podden!

Här får du chansen att få praktisk hjälp med alla frågor och funderingar du har om hur man blir effektiv i Ladok. Ni träffar även Christian Arnbom som i två föreläsningar belyser GDPR kopplat till betyg och till eleven, samt hur vi lyckas med ett gott och professionellt bemötande av offentligheten. Han håller dessutom en fördjupningsdag den 8:e april om GDPR – användandet av artificiell intelligens (AI) i förhållande till lärosätets användande av digitala system i akademiska miljöer. Missa inte den!

Detta är ett axplock från konferensens innehåll som bjuder på mycket mera.

Varmt välkomna till konferensen Administration i högre utbildning 2025!

Sara Adolfsson
Projektledare
Centrum för Kunskapsutveckling
Tfn: 08 587 662 61
E-post: sara.adolfsson@insightevents.se

Sagt av tidigare deltagare

”Jag har och kommer rekommendera denna utbildning till mina kollegor i branschen, det var mycket givande ämnen som togs upp.”

”En relevant och givande konferens för administratörer i högskolan”

”Påminnande om det som är viktigt i arbetet och det kanske självklara som man glömt bort!”

”Matnyttig, engagerande och praktisk!”

”Lyckad och givande konferens där man kommer hem med nya kunskaper och ny energi.”

Nyheter

Sponsorskap / Utställning

Är du intresserad av sponsorskap & utställning för denna konferens?

På våra konferenser har ni möjlighet att personligen möta potentiella kunder och knyta nya affärskontakter samtidigt som ni förstärker ert företags position inom branschen.

Kontakta oss för mer information:

Roland Behrendt, Head of sales – Tfn: 08 587 662 77 – E-post: roland.behrendt@insightevents.se

Program

08:30Registrering och morgonkaffe
09:00 Konferensen öppnas av moderator Maria Hugo-Lindén, samordnare på Linköpings universitet
09:10 Vilken hjälp finns att få vid en svår arbetssituation så som konflikt eller överbelastning

• Vilka rättigheter har jag i min arbetssituation?
• Vad gör jag om jag har en ohållbar arbetssituation?
• Vilken hjälp finns att få?
• Skyddsombudets roll i samverkan med arbetsgivaren för en bra arbetsmiljö

Malin Björk, skyddsombud och facklig representant för Fackförbundet ST
10:00 GDPR för administratören kopplat till betyg och studentens rättigheter

• Vad är en personuppgift – definitioner
• När gäller GDPR i förhållande till betygssystemen? I vilket sammanhang föreligger en rätt för lärosätet att hantera studenternas personuppgifter och vilken information är onödig?
• Studenters grundläggande rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen kopplat till betygssystemen

Christian Arnbom, advokat, Advokaterna Gustafsson, Arnbom och Hedberg
10:50 Förmiddagskaffe och nätverkande
11:20 Hur bemöter vi offentligheten och rättshaveristen?

• Är någon egentligen en rättshaverist? Hur definierar vi begreppet och varför?
• Hur upprätthålls god förvaltningsstandard i förhållande till situationen när någon begär ut en stor mängd handlingar?
• När får du avsluta samtal och lägga på luren?
• Myndighetens bemötande i skrift

Christian Arnbom, advokat, Advokaterna Gustafsson, Arnbom och Hedberg
12:10 Lunch och nätverkande
13:20 Digitalisering och långsiktig förvaltning av HR-system

• Betydelsen av långsiktig förvaltning för hållbara digitaliseringsprojekt inom HR
• Erfarenheter av digitalisering av personalakter och arbetsmiljösystem
• Utveckling av digitala projekt och tankar runt AI-lösningar inom administration, i samarbete med MSFT-tjänster

David Hallén, HR-generalist, Blekinge Tekniska Högskola
14:10 Skapa effektivt verksamhetsstöd med en arbetsmiljö som främjar arbetsglädje och utveckling

• Hur man skapar en positiv arbetsmiljö där medarbetarna känner sig inkluderade och motiverade.
• Hur man bygger upp tydliga rutiner och strukturer för att skapa en smidig arbetsmiljö.
• Hur man skapar och upprätthåller starka samarbetsstrukturer, både internt och externt, för att möta verksamhetens behov.

Maria Hugo-Lindén, samordnare, Linköpings universitet
15:00 Eftermiddagskaffe och nätverkande
15:30Hur får vi till ett fungerande effektivt Hybridarbete - från vision till praktik

• Hur synliggör vi arbete, skapar tillhörighet och bygger en hållbar digital kultur? Och varför känns det ofta så svårt att få allt att fungera?
• Hur möter organisationen utmaningar och möjligheter som hybridarbete för med sig och hur kan vi anpassa oss till en värld där förändringstakten bara ökar?

Den här föreläsningen blandar strategi och praktik för att ge insikter och hur ny teknik bidrar till förändrade arbetssätt.

Mille Beckman, digital Arbetsplats, Afa Försäkring
16:20Avslutande rundabordssamtal

Moderator: Maria Hugo-Lindén, Linköpings universitet

• Lärdomar från Dag 1
Vilka presentationer eller diskussioner har varit mest värdefulla för dig?
Finns det någon specifik insikt som du kommer att ta med dig tillbaka till din egen organisation?

• Hur får man till ett bra hybrid arbetssätt i organisationen?
Hur skapar man gemenskap när man inte ses så ofta fysiskt.
Vad kan problematiken vara när man jobbar på distans?

• Hur kan man skapa en bra arbetsmiljö?
Hur sätter man gränser så man inte blir överbelastad?
Hur skapar man ett bra samarbete med sin närmaste chef och förståelse för sin yrkesroll?

• Öppna frågor och framtida behov:
Vilka områden inom digitalisering och administration i högre utbildning anser ni fortfarande behöver vidareutvecklas?
Vad vill ni att kommande konferenser eller nätverksträffar ska fokusera på?
Vilka konkreta åtgärder kan vi som grupp föreslå för att möta dessa utmaningar och utvecklingsområden?
17:00Konferensens första dag avslutas
17:10-18:00Mingel och nätverkande
18:30Gemensam middag

OBS! Anmälan krävs. Vi reserverar oss för att middagen kan bli fullbokad.
08:30Morgonkaffe och nätverkande
09:00Inledning av andra dagen med moderator Maria-Hugo Lindén
09:10 Administratörens föränderliga roll

• Navigera i en föränderlig utbildningsmiljö på ett mindre lärosäte
• Strategier för hantering av ökat informationsflöde
• Avgränsningar i rollen & kommunikation för att skapa synergier kollegialt

Nathalie Jangnäs, tentamenssamordnare & schemaläggare, Högskolan Dalarna
10:00 Förmiddagskaffe och nätverkande
10:30 Utvecklande administration - Att förändra med vilja att förbättra

• Med utgångspunkt i Chalmers pågående arbete med att förbättra digital tentamen
• Vilka ingredienser behövs för att göra rätt och kvalificerad administration?
• Hur kan vi använda IT-verktyg och integrationer för att utveckla administrationen?

Rickard Johansson, tentamensadministratör och objektspecialist, Chalmers tekniska högskola
11:20 Lunch och nätverkande
12:30Panelsamtal: Administratören i framtiden - en ständigt föränderlig roll

• Hur kommer rollen utvecklas framöver?
• Hur kommer digitaliseringen att påverka den framtida rollen?
• Bolla tankar och funderingar med vår panel

Nathalie Jangnäs, tentamenssamordnare och schemaläggare, Högskolan Dalarna
Maria Hugo-Lindén, samordnare, Linköpings universitet
Rickard Johansson, tentamensadministratör och objektspecialist, Chalmers tekniska högskola
13:20Jobba smidigare i Ladok

• Demonstration av funktioner i Ladok som kan hjälpa dig jobba smidigare
• Tips på funktioner som kommit det senaste året och funktioner som funnits länge men som kan bara bra att påminna sig om.
• Deltagarna får vara med och bestämma vilka tips som visas

Klara Nordström, studieadministrativ handläggare, Malmö universitet
Moa Eriksson, kursadministratör, Uppsala universitet.
Båda är från Ladokkonsortiet och Ladokpodden.
14:10 Eftermiddagskaffe och nätverkande
14:40WORKSHOP: Hur blir jag mer effektiv i Ladok

• Praktisk workshop där du får testa på tipsen som visades under presentationen tidigare
• Moa och Klara hjälper dig på vägen!’

Klara Nordström, studieadministrativ handläggare, Malmö universitet
Moa Eriksson, kursadministratör, Uppsala universitet.
Båda är från Ladokkonsortiet och Ladokpodden
15:30Avslutande rundabordssamtal

Moderator: Maria-Hugo Lindén, Linköpings universitet
• Lärdomar från Dag 1 och Dag 2:
- Vilka presentationer eller diskussioner har varit mest värdefulla för dig?
- Finns det någon specifik insikt som du kommer att ta med dig tillbaka till din egen organisation?

• Implementering av digitalisering:
- En del talare har betonat vikten av långsiktig förvaltning och tekniskt stöd i digitaliseringsprocesser.
- Hur kan vi omsätta dessa tankar till praktiska åtgärder i vår dagliga verksamhet?
- Vilka digitaliseringsprojekt har fungerat bra hos er och varför? Finns det exempel från andra deltagare som ni ser kan vara till hjälp?
• Utmaningar kring hybridarbete och systemintegration:
- Många talare har lyft fram utmaningen med att skapa smidiga arbetsprocesser i en hybrid arbetsmiljö. Vilka strategier har varit mest framgångsrika för att säkerställa en balans mellan hem- och kontorsarbete?
- Hur kan vi förbättra integrationen mellan olika digitala plattformar för att minska merarbete och förbättra informationsflödet?

• Stöd och utbildning för kollegor:
- En del nämnde vikten av att ge stöd till kollegor som är mindre tekniskt kunniga. Vilka typer av internutbildningar eller stödstrukturer har visat sig vara effektiva?
- Hur kan vi uppmuntra självlärande och teknisk kompetens utan att det blir en alltför stor börda för de enskilda medarbetarna?

• Öppna frågor och framtida behov:
- Vilka områden inom digitalisering och administration i högre utbildning anser ni fortfarande behöver vidareutvecklas?
- Vad vill ni att kommande konferenser eller nätverksträffar ska fokusera på?
- Vilka konkreta åtgärder kan vi som grupp föreslå för att möta dessa utmaningar och utvecklingsområden?
16:00Konferensen avslutas

FÖRDJUPNINGSDAG 8 APRIL

Dataskyddslaglagstiftningen (GDPR)
– användandet av artificiell intelligens (AI) i förhållande till lärosätets användande av digitala system i akademiska miljöer

I högskolan används personuppgifter för att studenter ska kunna ta del av undervisning, forskning och administrativa tjänster i organisationen. För detta syfte behandlas personuppgifter. I och med fler automatiserade system och utvecklingen av artificiell intelligens uppstår frågan hur användningen av personuppgifter sker korrekt.

Advokat Christian Arnbom kommer under dagen att gå igenom dataskyddslagstiftningen, offentlighet- och sekretesslagen och andra offentligrättsliga lagstiftningar relevanta för hanteringen av den enskildes personuppgifter.

Några av frågorna som kommer belysas är:
• Vad får hanteras och i vilket syfte? Vilken information är onödig i förhållande till högskolans uppgifter?
• Kan personuppgifter i högskolan användas i annat syfte än det tänkta?
• Var är AI?
• Användningen av artificiell intelligens och hur påverkar det dataskyddet
• Risker med användandet av artificiell intelligens i förhållande till personuppgifter.
• De registrerades rättigheter (rätten till information, rättelse, radering m.m.)
• Skadestånd
• Hur säkerställs i systemen och rutinerna att lagens krav säkerställs?
• Ansvaret för personuppgifter; kan vi skylla på artificiell intelligens när något gått fel?
– Vem har ansvaret för användandet av artificiell intelligens?
– Rollerna i akademiska miljöer; vem är personuppgiftsansvarige, vad är personuppgiftsbiträdets roll vilket ansvar har administratörer m.fl.

Under ledning av:
Christian Arnbom, advokat, Advokaterna Gustafsson, Arnbom & Hedberg har sedan 2010 arbetat med huvudsakligen myndigheter som uppdragsgivare och även varit ombud för myndigheten i skadeståndsmål rörande hantering av personuppgifter.

HÅLLTIDER FÖR FÖRDJUPNINGSDAGEN
08:30 Registrering och morgonkaffe
09:00 Fördjupningsdagen börjar
11:30 Lunch
15:00-16:00 Fördjupningsdagen avslutas

Under dagen gör vi avbrott för för- och eftermiddagskaffe
Avslut för dagen bestäms utifrån antal deltagare på workshopen.

Talare

Christian Arnbom
Advokat, Advokaterna Gustafsson, Arnbom och Hedberg

David Hallén
HR-generalist, Blekinge Tekniska Högskola

Klara Nordström
Studieadministrativ handläggare, Malmö universitet

Malin Björk
Skyddsombud och facklig representant för Fackförbundet ST

Maria Hugo-Lindén
Samordnare, Linköpings universitet

Mille Beckman
Digital Arbetsplats, Afa Försäkring

Moa Eriksson
Kursadministratör, Uppsala universitet

Nathalie Jangnäs
Tentamenssamordnare och schemaläggare, Högskolan Dalarna

Rickard Johansson
Tentamensadministratör och objektspecialist, Chalmers tekniska högskola

Ladda ner broschyr

Anmälan

Alternativ (exkl. moms)

Boka t.o.m 1/2

Boka t.o.m 25/3

Boka fr.o.m 26/3

Konferens6.890 kr7.490 kr7.990 kr
Konferens + Fördjupningsdag10.490 kr11.490 kr12.390 kr
Fördjupningsdag4.490 kr4.990 kr5.490 kr
Middag850 kr850 kr850 kr

Är ni flera från samma verksamhet som vill delta på årets konferens? Då kan vi just nu erbjuda er att gå 4 deltagare men enbart betala för 3! Rabatten dras automatiskt vid anmälan.

Lokal

Stockholm, lokal meddelas närmre eventet

Kontakta oss

Sara Adolfsson
Projektledare
Tfn: 08 587 662 61
E-post: sara.adolfsson@insightevents.se

Magnus Sjölander
Deltagarplats
+46 (0)8 58766214
magnus.sjolander@insightevents.se

Roland Behrendt
Head of sales
Tfn: 08 587 662 77
roland.behrendt@insightevents.se

Vill du att vi kontaktar dig?